سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 111286

جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت (WHO) به این نتیجه رسید که گسترش ویروس فلج اطفال در سال 2014 میلادی به وضعیت غیرعادی تبدیل شده و در نهایت در این جلسه «وضعیت اضطراری برای سلامت جهانی» اعلام شد.

سلامت نیوز:جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت (WHO) به این نتیجه رسید که گسترش ویروس فلج اطفال در سال 2014 میلادی به وضعیت غیرعادی تبدیل شده و در نهایت در این جلسه «وضعیت اضطراری برای سلامت جهانی» اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این ویروس در حال حاضر در کشورهای افغانستان، کامرون، گینه استوایی، اتیوپی، عراق، اسرائیل، نیجریه، پاکستان، سومالی و سوریه شیوع پیدا کرده است. جنگ و خشونت در چند کشور از جمله سوریه و پاکستان، غولی خفته را از خواب بیدار کرده و سازمان جهانی بهداشت گزارشی درباره وضعیت بیماری فلج اطفال در جهان منتشر و اعلام کرده که شیوع دوباره این بیماری در آسیا، خاورمیانه و آفریقا، اتفاقی باورنکردنی است.

این سازمان در نشست خود به این نتیجه رسید که اگر اقدام هماهنگ بین‌المللی انجام نشود، ریشه‌کنی این ویروس به خطر می‌افتد در حالی که این بیماری با استفاده از واکسن یکی از قابل پیشگیری‌ترین بیماری‌های عفونی در دنیا است. بر اساس بیانیه‌ی سازمان جهانی بهداشت، اگر اقدام مناسبی از هم‌اکنون صورت نگیرد، سلامت عمومی در کشورهای دیگر هم به خطر می‌افتد.

در این بیانیه آمده است: در پایان سال 2013 میلادی 60 درصد موارد فلج اطفال ناشی از گسترش جهانی ویروس مهاجم فلج اطفال (wild poliovirus) بود و شواهد روز افزونی وجود داشت که مسافران بزرگسال در شیوع آن نقش داشتند. اما این ویروس مهاجم در فصل کم‌سرایت در سال 2014 میلادی تا به حال از سه کشور به 10 کشور سرایت کرده است. این وضعیت در تضاد آشکار با وضعیت مشابه در سال پیش بوده است. با توجه به اینکه فصل پرسرایت هم اکنون آغاز شده سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده که اقدام یکسویه و منفرد کم‌اثر است و باید اقدامی یکپارچه و بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش این ویروس صورت گیرد.

از بین این 10 کشور، سه کشور هم آلوده به ویروس هستند و هم ویروس را به کشورهای دیگر گسترش می‌دهند که شامل پاکستان، کامرون و سوریه هستند. سازمان جهانی بهداشت از این 10 کشور خواسته است که اعلام وضعیت اضطراری کنند و تمام ساکنانشان و افراد خارجی که بیش از چهار هفته در این کشورها زندگی کرده‌اند، پیش از سفر به خارج واکسن فلج دریافت کنند. این وضعیت باید تا شش ماه پس از شناسایی آخرین مورد سرایت از این کشورها به کشورهای دیگر برقرار بماند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود هشدار داد: کشورهای زیادی هستند که به ویروس آلوده نیستند اما جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی به برنامه واکسیناسیون عمومی آنها به شدت لطمه زده و در مقابله با ویروس مهاجم با دشواری بسیاری روبرو هستند.

سازمان جهانی بهداشت ماه پیش اعلام کرد که فلج اطفال در 80 درصد دنیا محو شده و موارد این بیماری دیده نمی‌شود اما تاکید کرده بود برای رسیدن به هدف جهانی ریشه‌کنی کامل فلج اطفال تا سال 2014 اقداماتی جدی باید صورت بگیرد.

جنگ داخلی در سوریه سبب شد 14 سال پس از اینکه فلج اطفال در این کشور ریشه‌کن شده بود بار دیگر موارد بیماری در آن دیده شود.

توقف واکسیناسیون و آوارگی چند میلیون نفر در کشورهای همسایه سبب گسترش بیماری در منطقه شده است. از این رو طرح‌های واکسیناسیون فلج اطفال در اردن، مصر، جنوب ترکیه، عراق و لبنان برای جلوگیری از گسترش بیماری راه‌اندازی شده است.

 پاکستان از معدود کشورهایی است که فلج اطفال در آن ریشه کن نشده است. افغانستان هم با مشکل شیوع بیماری مواجه است و در حالی که سالانه حدود یک و نیم میلیون کودک بین مرز دو کشور تردد می‌کنند، دو کشور دائم باعث شیوع بیماری در یکدیگر می‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویروس مشابهی در دو کشور مسئول ایجاد بیماری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha