رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که ما به یک انقلاب در مدیریت منابع آب نیاز داریم، افزود: سنتی و قدیمی کشاورزی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای امروز کشور و انتظارات آن باشد.

70میلیارد برای احیای تالابها و مقابله با ریزگردها اختصاص یافت

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که ما به یک انقلاب در مدیریت منابع آب نیاز داریم، افزود: سنتی و قدیمی کشاورزی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای امروز کشور و انتظارات آن باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه با بیان این که همکاری‌های خوبی که در گذشته در زمینه محیط زیست میان سازمان ملل متحد و ایران برقرار شده است افزود: اراده دولت یازدهم از ابتدا بر این بوده که توجه ویژه‌ای به حل معضلات محیط زیست داشته باشد و کارگروه نجات دریاچه ارومیه نیز از روزهای اولیه دولت یازدهم تشکیل شد که اخیرا این در نشستی گزارشات خوبی دررابطه با احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.

وی افزود: در برخی از ابعاد برنامه‌ها وارد فاز عملیاتی شده‌ایم و گام‌های اجرایی هم‌اکنون در حال پیگیری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که نیازمند انقلاب در مدیریت منابع آب و مصارف کشاورزی،‌ صنعتی و شهری هستیم گفت: لازمه پیشبرد برنامه‌ها اراده و توجه جدی دولت و تغییر رویکردهاست و آنچه در این میان از اهمیت برخوردار است آگاهی و مشارکت مردم بوده است.

وی همچنین به همکاری‌هایی قبلی ایران با جایکا در زمینه احیای تالاب انزلی افزود: در حال حاضر فاز سوم این همکاری‌ها آغاز شده است و استمرار این همکاری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که تالاب انزلی یک تالاب حاشیه‌ای دریای خزر است.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یک دستاورد جهانی خواهد بود، ادامه داد: بدون شک منابع کافی برای احیای تالاب‌ها پیش‌بینی می‌شود البته در این باره نیازمند همکاری‌های بین‌المللی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: به منظور مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی 41سایت جدید در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در قالب همکاری‌های محلی با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند. به طوری که در مرحله اول 30 هزار هکتار مزارع و باغات در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در این طرح مشارکت می‌کنند.

ابتکار با اشاره به شرایط مناسب تالاب هامون در سال جاری گفت: در حال حاضر به دلیل اقدامات اجرایی که صورت گرفته و همکاری‌هایی که با وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌ها ایجاد شده است موانع آبراه‌ها رفع شده است همچنین بارندگی‌های خوب فعلی نیز موجب شده تالاب هامون شرایط مناسب‌تری نسبت به گذشته داشته باشد.

ابتکار افزود: مدیریت منابع آب در سطح منطقه سیستان از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی معیشت مردم محلی، مهار ریزگردها و توفان‌های شن نیازمند احیای تالاب هامون است.

معاون رئیس‌جمهوری بر ادامه همکاری‌ها میان ایران و افغانستان برای احیای تالاب هامون تاکید کرد و گفت: تالاب هامون یک تالاب بین‌المللی بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال جاری 700 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان محیط زیست برای احیای تالاب‌ها و مقابله با ریزگردها تخصیص یافته است، گفت: برای احیای دریاچه ارومیه اقداماتی از جمله توقف سدسازی در حوضه آبخیز دریاچه صورت گرفته که در ادامه راه نیازمند استفاده از تجربیات و مشارکت‌های بین‌المللی هستیم.

ابتکار یادآور شد: باید بدانیم روش‌های سنتی و قدیمی کشاورزی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای امروز کشور و انتظارات آن باشد بنابراین تغییر رویکرد یک اصل است.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان این که انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه به عنوان آخرین گزینه مطرح می‌شود، افزود: همکاری‌های خوبی میان وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و استانداران برای احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است.

 مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه عصردیروز با حضور گری لوئیس - نماینده ارشد سازمان ملل متحد در ایران و همچنین آکیرا چیبا - کاردار سفارت ژاپن و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha