سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 111291

15 اردیبهشت 1393 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد روز دوشنبه توافقنامه ای را در تهران به امضا رساندند که بر اساس آن دولت ژاپن کمکی به مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می دهد. مبلغ مزبور در اختیار دفتر برنامه توسعه ملل متحد در تهران قرار گرفته است.

سلامت نیوز:  15 اردیبهشت 1393 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد روز دوشنبه  توافقنامه ای را در تهران به امضا رساندند که بر اساس آن  دولت ژاپن کمکی به مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می دهد. مبلغ مزبور در اختیار دفتر برنامه توسعه ملل متحد در تهران قرار گرفته است. 

به گزارش سلامت نیوز، این مبلغ به عنوان مولفه ای جدید در راستای پروژه در دست اجرای حفاظت از تالاب های ایران به مصرف خواهد رسید که برنامه توسعه ملل متحد در حال حاضر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در دست اجرا دارد.

براساس برنامه ریزی انجام شده این پروژه تا فوریه 2015 تکمیل خواهد شد. در طی این مدت، این مولفه جدید پروژه در نظر دارد  به سه هدف زیر دست یابد:

   1. شیوه های کشاروزی پایدار را به 40 روستا در حوضه  دریاچه ارومیه معرفی کند که موجب صرفه جویی حداقل 35 درصدی در مصرف آب خواهد شد.

   2.آگاهی و درک جامعه محلی را نسبت به نقش مهم آنان در استفاده از روش های کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه ارتقاء بخشد.

  3.بررسی گزینه های اجرای حد اقل یک نمونه طرح های سطوح آبگیر در یکی  از سه جزیره اصلی دریاچه به منظورتضمین تامین پایدار آب جهت حفظ تنوع زیستی 

دریاچه ارومیه که قبلا یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان بود،  در حال حاضر به گونه ای نگران کننده در حال خشک شدن است. در دو دهه گذشته سطح دریاچه از پنج هزار کلیومتر مربع به کمتر از دوهزارکیلومتر مربع کاهش یافته  است. این کاهش یعنی رسیدن به کمتر از 40 درصد اندازه واقعی دریاچه، موجب از بین رفتن میزان حجم آب بیشتری شده، زیرا هنگامی که دریاچه وسعتی پنج هزارکیلومتر مربعی داشت،  میانگین عمق آب آن شش متر بود . حال با دو هزار کیلومتر مربع  وسعت  آب، میانگین عمق تنها یک متر است. 

در زمان مراسم امضای توافقنامه،  گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت علم به ما می گوید بیشترآبی که وارد حوضه دریاچه ارومیه می شود هنوز می تواند به گونه ای طبیعی به دریاچه جریان داشته باشد موجب احیای آن شود و نیرویی دوباره به جوامع اطراف آن برگرداند در حالیکه همچنان آب کافی برای تغذیه کشاورزی و صنعت باقی بماند. این مسئله توازن است. این  مشکل قابل حل است و توصیه های مشترکی  که امروز ان ها ارئه می دهیم نحوه  آن را به ما می گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha