سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 111292

نماینده ارشد سازمان ملل متحد گفت: تخریب سد‌ها برای احیای تالاب‌ها راه حلی است که باید با مشورت با دولت و مردم انجام شود.

آب صرف توسعه اراضی نشود

سلامت نیوز: نماینده ارشد سازمان ملل متحد گفت: تخریب سد‌ها برای احیای تالاب‌ها راه حلی است که باید با مشورت با دولت و مردم انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز،گری لوئیس در مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه گفت: ملاحظات و نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل منتقل شده و از ما خواستند تا زمینه مشورتی را برای حل مسائل تالاب‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: رعایت این نکته مهم است که هر اقدام اجرایی برای احیا باید در ابتدا به صورت پایلوت آغاز شود و بعد در صورت موفقیت در مقیاس بزرگتر پیاده کنیم. همچنین باید به جامعیت در حوضه‌های آبریز توجه کنیم.

نماینده ارشد سازمان ملل متحد با بیان اینکه احیای تالاب هامون در سلامت و اقتصاد محلی جامعه تاثیرگذار است، گفت: هر اقدامی در این زمینه باید با در نظر گرفتن این عوامل انجام شود.

گری لوئیس با بیان این‌که نباید مدیریت نامناسب مصارف منابع آب را ناشی از خشکسالی و تغییرات آب و هوا بدانیم گفت: حتی اگر موفق به صرفه‌جویی آب شدیم باید دقت کنیم که این آب صرف توسعه اراضی نشود بلکه به اکوسیستم های طبیعی اختصاص یابد که این صرفه‌جویی با اصلاح الگوهای کشاورزی تحقق می‌یابد.

وی افزود: برای احیای تالاب هامون باید تا 2 سال دیگر کاهش تبخیر از چاه‌نیمه‌ها و سهمیه‌بندی آب به شکلی که کارکردهای اصلی اکوسیستم را حفظ کند صورت گیرد.

نماینده ارشد سازمان ملل متحد در رابطه با برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: تا دو سال آینده باید آگاهی عمومی به حدی باشد که بسیج عمومی برای حفظ آب، کاهش استفاده آب در بخش کشاورزی و اقدام برای حفظ بهداشت و سلامتی مردم به خصوص در برابر توفان‌های نمک صورت گیرد.

وی در ادامه به اقدامات میان مدت برای احیای این دریاچه اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید سیستم تخصیص آب بهینه‌سازی و برنامه بلندمدت چشم‌انداز توسعه حوضه آبریز دریاچه ارومیه تدوین شود.

گری لوئیس همچنین برای احیای همه تالاب‌های کشور نیز راهکارهایی ارائه کرد و گفت:‌ در برنامه کوتاه مدت باید برای مدیریت زیست بوم این تالاب‌ها ظرفیت‌سازی شود و بسیج ملی و اطلاع رسانی برای صرفه‌جویی مصرف آب را نیز از یاد نبریم.

وی قیمت گذاری واقعی آب را به عنوان راهکاری میان‌مدت مطرح کرد و افزود: ارزشگذاری واقعی آب در راهبردها و برنامه های آمایش سرزمین نیاز به بازبینی دارد.

گری لوئیس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موافقید که جنبش تخریب سد که در بسیاری از کشورها شکل گرفته است در ایران هم اجرایی شود، افزود‌: تخریب سد‌ها راه حلی است که باید با مشورت با دولت و مردم انجام شود و فعلا در این شرایط این روش را ما پیشنهاد نمی‌کنیم.

وی در رابطه با حداقل زمانی که ممکن است برای احیای این دریاچه نیاز باشد، گفت : 15 سال طول کشیده است تا این دریاچه در نتیجه رویکردهای غلط مدیریتی به این وضع بیافتد و حداقل همین مدت هم برای احیای آن زمان نیاز داریم.

 احمدعلی کیخا ،معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بی‌توجهی به وضع کنونی تالاب‌ها خسارت‌های جبران ناپذیر اقتصادی را به بار آورده است، گفت: خشک شدن تالاب‌ها از مشکلات شایع ایران و جهان است، اما در ایران به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از آب به بخش کشاورزی اختصاص می یابد در این خصوص نیازمند تلاش های بیشتر هستیم.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون با توسعه ناپایدار در حوضه‌های آ‌بخیز، نگاه غیراقتصادی به منابع طبیعی حوزه و پایین بودن بهای آب در کشور مواجه هستیم، افزود: احداث سدها و مخازن در بالا دست و کویرزایی و گسترش مناطق بیابانی از چالش‌های پیش رو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha