سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 111294

مامایی هنری است که علم را به خدمت خود می‌گیرد تا عشق را در معرکه راز و تجلی گاه آفرینش به نمایش بگذارد. اموری که در حیطه کاری ماماها قرار دارد شامل تمامی مراقبت‌های عادی دوران بارداری، مشاوره‌های دوران بلوغ و مشکلات دوران پیری است.

سلامت نیوز: مامایی هنری است که علم را به خدمت خود می‌گیرد تا عشق را در معرکه راز و تجلی گاه آفرینش به نمایش بگذارد. اموری که در حیطه کاری ماماها قرار دارد شامل تمامی مراقبت‌های عادی دوران بارداری، مشاوره‌های دوران بلوغ و مشکلات دوران پیری است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اما در سال‌های اخیر با به مخاطره افتادن استقلال حرفه مامایی، رعایت نکردن سیستم ارجاع به ماماها، عدم حمایت یبمه‌ها از خدمات مامایی و جذب نشدن دانشجویان دانش آموخته این رشته در بازار کار به مهمترین مشکلات کنونی جامعه مامایی در ایران تبدیل شده است. در واقع در تمام دنیا هر نوع خدمت دهنده‌ای زیر پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرند اما در کشور ما اینگونه نیست. بطور کلی عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با ماماها و نپذیرفتن سونوگرافی آنها در دفترچه بیمه موجب می‌شود بیماران نتوانند از بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی خود در جهت استفاده از خدمات مامایی بهره مند شوند و همین مسئله ایران را در رتبه اول زایمان سزارین در دنیا قرار داده است.

سیده فاطمه واثق رحیم پرور متخصص مامایی،با اشاره به اینکه قدمت آموزش رسمی مامایی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: آموزش غیررسمی مامایی در ایران از سال 1298 آغاز و از سال 1308 نیز آموزش رسمی این رشته در تهران شروع شد به طوری که هنوز در بعضی از کشورهای پیشرفته دنیا آموزش مامایی وجود نداشت.

 برای تحول در مامایی نباید منتظر انجام کارهای فوق العاده بود

وی با بیان اینکه مجامع رسمی مامایی دنیا، دستورالعمل‌ها و راهکارهایی را برای حاملگی و زایمان طبیعی در دستور کار دارند، گفت: شناخت حاملگی، زایمان و یائسگی به عنوان فرآیندهای طبیعی و تکاملی، حمایت از عدم مداخله در مواردی که عارضه و مشکلی وجود ندارد و گنجاندن شواهد علمی در کار بالینی از مشخصه‌های اصلی مامایی و آموزش آن به دانشجویان مامایی است که لازم است مسئولین برنامه ریزی آموزش مامایی کشور آن را مد نظر قرار دهد.

واثق با اشاره به این مطلب که برای ایجاد تحول در مامایی نباید منتظر انجام کارهای فوق العاده بود، اظهار کرد: به قول یک مامای معروف، انجام یک تغییر کوچک مثل جابجایی وسایل در یک اتاق زایمان، می تواند باعث ایجاد تفاوتی بزرگ شود و این همان روحی است که ماماها را برای زنان باردار بسیار باارزش می کند.

این عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ماماهای توانمند مثل فرشتگان نجاتی هستند که در داستان زندگی زنان نقش مهمی دارند و می توانند تغییرات مثبت زیادی در روند زندگی زنان و خانواده آنان ایجاد کنند.

مدیریت صحیح برای استفاده از ماماها در کشور وجود ندارد

آمار سزارین در ایران بیش از چهار برابر میزان توصیه شده سازمان جهانی بهداشت

وی با بیان این مطلب که آمار سزارین در کشور ما بیش از چهار برابر میزان توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت است، گفت: کنفدراسیون بین المللی ماماها ((ICM) به عنوان بالاترین سازمان صنفی و جهانی مطرح کرده است که ماماها، مناسب ترین مراقبین برای رسیدگی به زنان در طی بارداری، زایمان و بعد از زایمان هستند اما متاسفانه علی رغم صرف هزینه بالا جهت آموزش دانشجویان مامایی، مدیریت صحیح برای استفاده از نیروی کار آنها وجود ندارد.

واثق ایجاد مراکز زایمانی در نزدیک بیمارستان‌ها را از مهمترین راه حل‌های کاهش آمار سزارین در کشور دانست و افزود: با هزینه‌ای اندک می توان در زمینی حدود ۲۰۰ متر در حیاط هر زایشگاه یک مرکز زایمانی خارج از ساختمان بیمارستان، احداث کرد و طراحی این مراکز نیز باید مشابه خانه، دارای ظاهری آرامش بخش و زیبا باشد که خوشبختانه امروزه تعداد محدودی از این مراکز ایجاد شده است.

این متخصص مامایی ادامه داد: در این مراکز فقط زایمان طبیعی انجام و سعی می شود از مداخلات زایمانی مثل سنتوسینون و اپی زیاتومی استفاده نشود. ماماهای شاغل در این مراکز یاد می گیرند که مادران را در طی بارداری ویزیت و آموزش های لازم را به صورت انفرادی یا در قالب کلاس های آموزشی به مادران، همسران و همراهانشان بر اساس آخرین دستورالعمل ها ارائه دهند و در صورت تشخیص موارد غیرطبیعی آنان را به زایشگاه که در محیط همان بیمارستان است ارجاع دهند.

 واثق بیان کرد: مادرانی که زایمان کاملا طبیعی دارند در این مراکز با مسئولیت ماماها زایمان فیزیولوژیک انجام می دهند و در روند زایمان با تشخیص مشکل به زایشگاه منتقل و تحت نظارت متخصصین زنان، زایمان طبیعی یا سزارین برایشان انجام می شود. 

وی افزود: مطالعات نشان داده‌اند زنانی که در این مراکز زایمان می‌کنند رضایتمندی بیشتری داشته‌اند و در شرایط یکسان پیشرفت زایمانشان سریعتر بوده و کمتر به مداخلات زایمانی نیاز داشتند و مهمتر اینکه میزان سزارین در آنها خیلی کمتر بوده است.

مسئولان روند ایجاد و فعال سازی مراکز زایمان طبیعی را تسریع کنند

واثق با بیان اینکه روند تصویب ایجاد مراکز زایمانی در وزارتخانه تاکنون امیدوارکننده بوده است، گفت: از سیاستگذاران بهداشتی-درمانی انتظار می رود که با توجه به سیاست فرزندآوری در سطح کشور، روند ایجاد و فعال سازی مراکز زایمانی را تسریع کنند.

این متخصص مامایی با تاکید بر اینکه برای محقق شدن جایگاه مناسب حرفه مامایی باید فعالیت‌های چندجانبه انجام شود، افزود: شناخت نقش و هویت اصلی مامایی توسط خود ماماها و سایر اعضای تیم بهداشتی- درمانی، آموزش دانشجویان مامایی بر اساس منابع درسی معرفی شده از طرف کنفدراسیون بین المللی ماماها، مهیا بودن شرایط و محیط کار مامایی طبق استانداردهای جهانی و بکارگیری فارغ التحصیلان مامایی بطوریکه رضایت حرفه‌ای آنها تامین شود از مهمترین فعالیت‌ها برای رسیدن به این تحقق است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم ماماهای کشور سکان هدایت زایمان‌ها را در دست بگیرند و آمار سزارین در کشور کاهش پیدا کند.

رییس انجمن علمی مامایی ایران: بیش از نیمی از نوزادان کشور به روش سزارین به دنیا می آیند

دکتر ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه برای داشتن فرزندان سالم باید به سلامت جسمی زنان توجه کرد، افزود: متاسفانه در کشور بیش از نیمی از نوزادان به روش سزارین به دنیا می آیند و سزارین‌های متعدد می‌تواند سلامت مادر را تهدید کند و این مسئله خاموش مانده و مسئولین باید به آن توجه کنند.

مشکلات و عوارض انجام زایمان های سزارین

وی در توضیح مزیت‌های زایمان به روش طبیعی نسبت به زایمان به روش سزارین گفت: مادر سزارینی برای به دنیا آوردن فرزند سومش به روش سزارین با خطراتی مانند خونریزی، چسبندگی جفت و هزاران مشکل بیهوشی مواجه می‌شود در حالی که مادری که طبیعی زایمان کرده باشد این چنین محدودیت‌هایی را نخواهد داشت.

رییس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: با افزایش زایمان‌ها به روش سزارین در آینده شاهد نسلی بیمار خواهیم بود، چرا که نوزادانی که با روش سزارین انتخابی به دنیا می‌آیند بیشتر به آسم، دیابت و چاقی مبتلا می‌شوند.

افزایش تعرفه‌های زایمان طبیعی در کشور

خداکرمی با بیان این مطلب که خوشبختانه در طرح تحول نظام سلامت به زایمان طبیعی نگاه ویژه‌ای شده است، افزود: در این تحول، تعرفه زایمان طبیعی از 15K به 45K افزایش پیدا کرده است و همین امر باعث رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی می شود.

وی اظهار کرد: با طرح وزارت بهداشت مبنی بر رایگان شدن زایمان طبیعی امیدواریم از ظرفیت جامعه مامایی که اکنون در مشاغلی غیر از حرفه خود فعال هستند استفاده شود و در عین حال دسترسی مادران و زنان باردار به خدمات مامایی در راستای بهداشت باروری و افزایش نرخ باروری آسان‌تر شود.

رفتار سازمان‌های بیمه گر در برابر خدمات مامایی در کشور دوگانه است

رییس انجمن مامایی ایران گفت: نکته‌ای که هنوز سبب نگرانی جامعه مامایی است رفتار دوگانه سازمان های بیمه‌گر نسبت به پوشش خدمات بارداری و زایمان است. با آنکه طبق قانون سازمان‌های بیمه‌گر خدمات مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان جزو تعهداتشان است اما این قانون را فقط برای متخصصان زنان و زایمان اعمال می‌کنند و مهر یک ماما برای یک سونوگرافی ساده را هم نمی‌پذیرند.

وی افزود: همین امر سبب می‌شود تا زنان و مادران باردار بیمه‌دار به متخصصان زنان و زایمان مراجعه کنند که نه تنها بار مالی بیشتری را به بیمه و بیمار تحمیل می‌کند بلکه زمینه‌ساز افزایش سزارین و پیشگیری از تعداد باروری‌ها در مادرانی که سزارین شده‌اند، می‌شود.

ضرورت استخدام ماما در نظام آموزش و پرورش کشور

خدا کرمی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش باید ماماهای توانمند را استخدام کند تا دختران در آینده برای ایفای نقش همسری، کاهش بار بیماری و همچنین آموزش لازم آماده شوند.

عضو هیات علمی گروه بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران: حرفه مامایی در کشور با جایگاه مطلوب خود فاصله دارد

فاطمه رحیمی کیان عضو هیات علمی گروه بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه حرفه مامایی در ایران هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد، گفت: ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت، نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد. علاوه براین وظیفه اصلی ماما آموزش دوران بارداری و آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری است که می تواند به وظایف و مسئولیت‌های بیشتری همچون تنظیم خانواده و مراقبت های کودک است.

 وی با بیان این مطلب که آمار سزارین در ایران بیش از حد استاندارد است، افزود: علاقه مادران جوان به سزارین و جاذبه مالی این عمل برای پزشکان بخش خصوصی موجب شده نه تنها ماما که وظیفه اصلی را در تولد نوزادان دارد بیکار شود بلکه سلامت جامعه نیز به خطر بیفتد. 

رحیمی کیان در پایان خاطرنشان کرد: زایمان طبیعی هم به نفع مادر و هم دولت است و یکی از دلایل افزایش آمار سزارین بی‌توجهی به نقش ماما در نظام خدمات سلامت کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha