سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 111300

یک فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی با اشاره به اینکه دستگاه تنفس انسان یکی از نخستین اعضا بدن است که روزانه در معرض عوامل میکروارگانیسم‌های بیماری زا، آلاینده‌های محیطی و گرد وخاک قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این مواجهه باعث شده تا سیستم تنفس انسان مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های آلرژیک شود.

آلرژی‌های فصلی دغدغه بیماران و سیستم‌های بهداشت و درمان

سلامت نیوز: یک فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی با اشاره به اینکه دستگاه تنفس انسان یکی از نخستین اعضا بدن است که روزانه در معرض عوامل میکروارگانیسم‌های بیماری زا، آلاینده‌های محیطی و گرد وخاک قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این مواجهه باعث شده تا سیستم تنفس انسان مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های آلرژیک شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول نصیری کالمرزی آلرژی را بروز واکنش های بیش از حد معمول و انتظار نسبت به عوامل محیطی دانست که می‌توانند از راه‌های گوناگونی در تماس با سیستم ایمنی فرد مبتلا به آلرژی قرار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه تنفس انسان یکی از نخستین اعضا بدن است که روزانه در معرض بار سنگینی از عوامل خارجی اعم از میکروارگانیسم‌های بیماری زا، آلاینده‌های محیطی و گرد وخاک، عوامل مرتبط با شغل و آلرژن‌ها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این مواجهه شدید منجر شده تا سیستم تنفس انسان مستعد ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها، از عفونت‌های تنفسی گرفته تا بیماری‌های آلرژیک شود.

دکتر نصیری کالمرزی، با بیان اینکه با شروع فصل بهار گونه‌های مختلف گیاهی گرده افشانی می‌کنند، افزود: این گرده‌ها دارای پتانسیل ایفای نقش به عنوان یک عامل حساسیت زا یا آلرژن هستند بنابراین، شیوع و بروز علایم آلرژی‌های فصلی در این فصل از سال رو به افزایش است.

وی در ادامه رینیت آلرژیک یا تب یونجه را یکی از شایعترین اشکال آلرژی‌ها در جهان و ایران برشمرد و گفت: از آنجایی که آلرژن‌های استنشاقی در ایجاد این بیماری نقش عمده ای دارند و در فصل بهار گرده‌های گیاهان مختلف در هوا به وفور یافت می‌شوند بنابراین، بسیاری از بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک دچار شدت یافتن علایم بیماری خود می شوند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک(تب یونجه)، ممکن است در سایر فصول سال نیز دارای علایم باشند، عنوان کرد: هر گونه گیاهی در فصل خاصی گرده افشانی می کند و بسته به نوع حساسیت فرد ممکن است حتی در فصل پاییز هم دچار علایم بیماری شوند. 

وی افزود: علاوه بر این، گروهی از آلرژن ها دارای الگوی فصلی رشد و تکثیر نیستند بنابراین فردی که به آن ها حساسیت دارد ممکن است در تمامی فصل سال با شدتی یکسان دچار مشکل شود، از این دسته آلرژن ها می توان به قارچ های میکروسکوپی محیطی، مایت ها یا هیره و آلرژن های ناشی از حیوانات خانگی اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه آبریزش بینی، عطسه، احساس گرفتگی یا احتقان بینی، خارش بینی و گوش و کام دهان را از علائم بروز بیماری تب یونجه برشمرد و بیان کرد: گروهی از بیماران علاوه بر داشتن این علایم، نشانه های چشمی به صورت قرمزی، خارش، اشک ریزش، تورم پلک و ملتحمه و احساس وجود جسم خارجی در چشم نیز دارند که به آن کونژونکتیویت آلرژیک گفته می شود.

وی همچنین تصریح کرد: با آغاز بهار درختان گوناگون، چمن ها و علف‌ها مبادرت به گرده افشانی می کنند، این گرده‌ها که قطری در حد چند میکرون دارند برای ساعت‌ها و حتی روزها در هوا معلق مانده و با جریان های هوا مسافت های طولانی را طی می کنند که در مواردی مشاهده شده است که این جابجایی به صورت بین قاره ای بوده است.

 این پزشک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در ادامه با اشاره به فراوانی موارد ابتلا به آنواع آلرژی ها در استان کردستان، افزود: برخورداری از پوشش گیاهی وسیع و متنوع، مجاورت با کشور عراق که در سال های اخیر دچار خشکسالی های شدیدی شده و ایجاد پدیده گرد و غبار ناشی از این خشکسالی از مهمترین علل افزایش این موارد است.

پدیده تغییرات جهانی جوی و تغییر در الگوی گرده افشانی گیاهان، تغییرات آب و هوایی ناشی از صنعتی شدن و آلودگی هوای شهرها از دیگر علل روند رو به افزایش آلرژی های فصلی به شمار می رود.

دکتر رسولی همچنین نکته اصلی در رویکرد درمانی بیماران مبتلا به آلرژی های فصلی را تلاش در جهت شناخت عامل ایجاد کننده بیماری و تشدید کننده علایم دانست و اظهار داشت: با دستیابی به این تشخیص، قادر خواهیم بود با ارائه توصیه های پیشگیرانه بیمار را در کاستن از مواجهات محیطی و تخفیف علایم بیماری یاری دهیم.

برای این منظور گرفتن شرح حال دقیق از علایم و فصل تشدید آنها و انجام آزمون‌های تشخیصی از قبیل تست پوستی آلرژی است که در آن عصاره عوامل آلرژی زا بر روی پوست بیمار قرار گرفته و واکنش حاصل ارزیابی و ثبت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha