سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 111302

یک جراح عمومی با بیان اینکه مبتلایان به "فیشر آنال" باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند، گفت: این مشکل به سادگی درمان می‌شود ولی در صورت تاخیر در درمان، تنگی مقعد بروز می‌کند.

سلامت نیوز: یک جراح عمومی با بیان اینکه مبتلایان به "فیشر آنال" باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند، گفت: این مشکل به سادگی درمان می‌شود ولی در صورت تاخیر در درمان، تنگی مقعد بروز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر لعبت گرانپایه با اشاره به اینکه فیشر آنال (بواسیر) شایع‌ترین بیماری آنورکتال در همه گروه‌های سنی در بین زنان و مردان است، گفت: اغلب افراد مبتلا به این بیماری دیر به پزشک مراجعه می‌کنند که موجب می شود علاوه بر فیشر مزمن به تنگی مقعد دچار شوند. 

وی با تاکید بر اینکه به علت عدم حمایت نسج نرم در خلف مقعد، شایع‌ترین محل فیشر در این ناحیه ایجاد می‌شود، گفت: مواردی از فیشر دوبل و مواردی انگشت‌ شمار از 3 تا 4 فیشر در بیماران ایجاد می‌شود.

این جراح عمومی در خصوص راهکارهای درمانی این عارضه گفت: در حال حاضر درمان فیشر حاد که محافظتی است مسکن، ملین و وان آب گرم است اما در مورد فیشر مزمن عمل جراحی ضرورت دارد.

گرانپایه یادآور شد: استعمال لیدوکائین 5 درصد پیش از اجابت مزاج و سپس ریختن آب گرم به مقعد، اسپاسم اسفنکتر را از بین برده و اجابت مزاج به راحتی انجام می شود و پس از اجابت مزاج، درد و سوزش به حداقل می رسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استفاده از قرص C-LAX شبی یک عدد و ناپروکسن 250 میلی‌گرم یک عدد صبح و یک عدد شب پس از صرف غذا به بهبود علایم بیماری کمک می کند.

گرانپایه گفت: حدود 75 درصد از بیمارانی که بیش از دو هفته تحت پیگیری با این روش درمانی هستند، بدون نیاز به انجام جراحی بهبود می یابند. بهتر است بیماران با فیشر مزمن آنال، دو هفته به روش محافظتی تحت درمان قرار گیرند و در صورت عدم پاسخ به درمان، اقدام به جراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر غذای معمول، استفاده از سبزیجات و میوه به ویژه خیار با پوست و نوشیدن چند لیوان آب اضافی جهت کمک به لینت مزاج نتیجه بخش است.

این جراح عمومی در پایان تصریح کرد: تعدادی از بیماران به ‌رغم جراحی اسفنکتروتومی و ترمیم فیشر در مدت 2 تا 3 هفته بهبود نمی‌یابند که این موارد نیاز به انجام جراحی مجدد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha