سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

رئیس مرکز نقشه‌برداری مغز ایران گفت: با اختصاص ۱۵ میلیارد تومان پروژه نقشه برداری از مغز انسان رسماً آغاز شد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز نقشه‌برداری مغز ایران گفت: با اختصاص ۱۵ میلیارد تومان پروژه نقشه برداری از مغز انسان رسماً آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز ، مجتبی زارعی در نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران در جمع خبرنگاران گفت: تصویربرداری از مغز جزئیاتی را برای ما فراهم می‌کند که به ما در تشخیص و پایش و برخی موارد نیز در درمان کمک می‌کند.

وی افزود: نقشه‌برداری مغز ارتباط بین پزشک و افرادی که در رشته‌های مهندسی فعال هستند فراهم کرده است. نقشه‌برداری مغز یک زمینه بین رشته‌ای است که نشان می‌دهد پزشکی هر روز به تکنولوژی وابسته‌تر می‌شود. هدف از برگزاری این مرکز این است که بتوانیم خدمات جدید را فراهم کنیم‌.

وی ادامه داد: این مرکز با کمک دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی ایجاد شده است.

رئیس مرکز نقشه‌برداری مغز ایران با اشاره به اهداف همایش اظهار داشت: آگاهی راجع به نقشه‌برداری مغز و شناسایی کسانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند جزو اهداف برگزاری ما بوده است. همچنین می‌خواستیم شروع به کار مرکز را رسماً اعلام کنیم.

وی افزود: فعالیت‌ها در زمینه نقشه‌برداری مغز تاکنون پراکنده بوده است. 8 سال است که در ایران کنفرانس‌های مختلفی را تشکیل داده‌ام و با تعداد اندکی از محققان در این زمینه آشنا شده‌ام. یکی از اهداف ما از تأسیس این مرکز استقرار این عزیزان بوده است.

زارعی بودجه مورد نظر برای راه‌اندازی مرکز نقشه‌برداری مغز ایران را 15 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این بودجه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصویب شده است و اگر زودتر به دست ما برسد می‌توانیم دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیازمان را سفارش دهیم.

وی با اشاره به تأسیس کلینیک فوق تخصصی در آینده خاطرنشان کرد: بنا داریم یک کلینیک فوق تخصصی را راه‌اندازی کنیم تا در آن بیماری‌های مغزی و عصبی را درمان کنیم.

مهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این کنفرانس با اشاره به نیاز جدی به یکپارچگی علم گفت: اگر به نقشه علمی و مقالات منتشر شده در دنیا بنگریم پیوستگی کامل را در راستای یکپارچگی علم می‌بینیم.

وی افزود: مجموعه علوم با هم مرتبط هستند و باید بهره‌برداری از آنها تکمیل کننده علوم باشد. در صحنه کاربرد نظام سلامت دانشگاه‌ها و صنعت توأمانند و علوم پزشکی و سایر علوم در کنار هم توانمندیشان را نشان می‌دهند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: امروز بیشتر از هر زمان دیگر اصل حاضر بین رشته‌ای نامیده‌ و موتور علم را حرکت داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌هایی باید ایجاد کنیم که بتوانند امر بین رشته‌ای را محقق کنند و اگر نهادهای زیرساخت مناسب فراهم نکنیم نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم. مهم نیست نظام سلامت و علوم و تحقیقات به دو وزارتخانه سپرده شده است مهم این است که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha