سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

یک مشاور و پژوهشگر گفت: طلاق توافقی در کشور محصول فرهنگ وارداتی است.

سلامت نیوز: یک مشاور و پژوهشگر گفت: طلاق توافقی در کشور محصول فرهنگ وارداتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرشاد جابری در خصوص طلاق توافقی اظهارداشت: مدتی است که افرادی که با مسائل خانواده سر و کار دارند نظیر افراد شاغل در دادگاه‌های خانواده و مشاوران خانواده، با  مشکلی تحت عنوان "‌طلاق توافقی" مواجه شدند؛ در حقیقت در این راستا زن و شوهر به صورت هماهنگ  تصمیم به جدایی می‌گیرند.

وی با بیان این‌که طلاق توافقی زیبننده جامعه ما نیست، افزود: زن و شوهر افرادی که نقش پیشگیرانه در کاهش طلاق دارند، جا گذاشته و با بی‌اعتنایی از آنان عبور و به نقش آن‌ها احترامی نمی‌گذارند؛ شرایط حال حاضر جامعه از نظر خواستگاه علمی تحت تأثیر فضای مبتنی بر پست مدرن است در این شرایط توجه به فرهنگ و مطالعات بین فرهنگ از اهمیت به سزایی برخورد می‌شود.

این مشاور گفت: مسائل خانواده باید مبتنی بر مقوله‌های فرهنگ به صورت علمی، تخصصی و دقیق باشد و در این زمینه مطالعه و پژوهش شود؛ متأسفانه چنین چیزی در حوزه‌ مهمی به نام خانواده در ایران یا انجام نمی‌گیرد یا به صورت ناقص عمل می‌شود.

 عدم توازن بین مشکل و راهکار در خانواده/ خانواده نیازمند زندگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است

جابری عنوان کرد: در رابطه با مسائل برخی خانواده افراد اثرگذار و نافذ در حوزه روان‌شناسی و مشاوره با توجه به کمبود زمان و مشغله زیاد نمی‌توانند مسائل فرهنگی در زمینه خانواده را تولید کنند. متأسفانه مشکلات خانواده هر روز در ایران به سرعت رو به گسترش است در این حالت توازنی بین مشکل و راهکارها شکل نمی‌گیرد.

وی در خصوص راهکار گفت: خانواده نیاز به زندگی مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی دارد؛ این سبک زندگی دقیقاً باید مبنی بر آموزه‌ها و مفاهیم ایرانی باشد تا در واقع هماهنگ با فرهنگ ارائه شود و جامعه شاهد نتایج اثرگذاری آن باشد.

این مشاور با بیان اینکه متأسفانه اگر بخواهیم سبک زندگی را ارائه دهیم نوعاً یا وارداتی یا ناهماهنگ با فرهنگ است یا از سوی افراد غیرکارشناس و متخصص ارائه می‌شود، افزود: خانواده زمانی که به بن بست می‌رسد به جای تحمل و راهکار مبنی بر آموزه‌های ایرانی و اسلامی که نتایج آن در طول تاریخ برای جامعه ثابت شده است، تصمیم بر جدایی سریع به دور از حواشی می‌گیرد.

تشکیل گروه‌‌های پژوهشی برای ارائه راهکار به خانواده

جابری بیان کرد: برای کاهش طلاق به خصوص طلاق توافقی پیشنهاد می‌شود، گروه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مبتنی بر روانشناسان و مشاوران تشکیل شود تا راهکارهای مساعد مبتنی بر فرهنگ ایرانی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد همچنین نظارت یک قسمت تخصصی در کشور مانند سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بر مسائل خانواده باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: کنترل بر روی برنامه‌های با محوریت خانواده در صدا و سیما از مسائلی است که امروز باید در جامعه شکل گیرد درواقع برنامه‌هایی تحت نظر افراد کارشناس و مبنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی باید باشد.

این مشاور بیان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد برنامه‌های ارائه شده در صدا و سیما توسط افرادی متخصص که دارای مفاهیم علمی مبنی بر فرهنگ ایران ارائه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha