سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 111309

یک فوق تخصص گوارش و کبد ضمن تشریح علایم و نشانه‌های زخم معده، از تمام افرادی که دارای سابقه خانوادگی سرطان معده هستند خواست برای اطمینان از سلامتشان و پیشگیری از این بیماری، آزمایش‌ها و معاینات لازم را در دستور کار جدی قرار دهند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد ضمن تشریح علایم و نشانه‌های زخم معده، از تمام افرادی که دارای سابقه خانوادگی سرطان معده هستند خواست برای اطمینان از سلامتشان و پیشگیری از این بیماری، آزمایش‌ها و معاینات لازم را در دستور کار جدی قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید کلانتری درآستانه برگزاری بیست وپنجمین کنگره متخصصین داخلی ایران -30 اردیبهشت تا دوم خرداد- ضمن اعلام این خبر افزود: توده‌های معده در صورت افزایش تکثیر سلول‌های مخاطی به صورت خوش خیم یا بدخیم ایجاد می‌شوند. البته توده‌های خوش خیم بدون خطرند به ویژه اگر خونریزی هم نداشته باشند نیاز به اقدام خاصی نیست.

وی ادامه داد: توده‌های بدخیم معده به رغم عدم خونریزی، نیاز به نمونه برداری و فرستادن به آسیب شناسی دارند و در صورت تأیید بدخیمی عمل جراحی انجام می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد: تومورهایی که پیش زمینه بدخیمی داشته باشند تبدیل به بدخیمی های معده می شوند که شایع ترین نوع آن آدنوکارسینوم است.

عضوهیئت مدیره جامعه متخصصین داخلی با بیان این که بروز تومورهای معده علل زمینه‌ای و اکتسابی دارد، گفت: برای نمونه در برخی مناطق شیوع این بیماری بیشتر است و با قرار گرفتن در آن محیط میزان ابتلا به آن هم افزایش می یابد.

کلانتری ادامه داد: همچنین وجود سرطان‌های معده در برخی اقوام و افراد شیوع بیشتری دارد. از این رو شانس ابتلای آنان به پولیپ‌های معده نیز افزایش می یابد.

وی تأکید کرد: استعمال دخانیات به ویژه سیگار و مصرف غذاهایی که در یخچال نگهداری نمی شوند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند.

متخصص داخلی با هشدار درباره زخم‌های معده‌ای که درمان نمی‌شوند، گفت: این زخم‌ها درصورت درمان نشدن تمایل به بدخیمی پیدا می کنند ضمن این که بسیار هم شایع هستند.

وی با بیان این که جنسیت در خصوص ابتلا به این بیماری دخالت چندانی ندارد، بیان کرد: این بیماری در افراد جوان شیوع بالایی ندارد و معمولأ بعد از 40 سالگی شایع می شوند.

وی درباره علائم این بیماری خاطرنشان کرد: ضعف و بی حالی- کاهش وزن- بی‌اشتهایی- تهوع و استفراغ و در موارد پیشرفته به صورت خونریزی فوقانی، خونریزی تحتانی و مدفوع سیاه رنگ و بدبو نیز تظاهر می کند.

دکتر کلانتری توصیه کرد: در صورت وجود افراد مبتلا به سرطان های معده در اقوام درجه یک، بهتر است سایراعضای خانواده برای غربالگری و بررسی‌های لازم بعد از 40 سالگی تحت آندوسکوپی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بهتر است مصرف سیگار از زندگی همه حذف شود و مصرف غذاهای تازه فراموش نشود تا هیچ کس گرفتار بیماری‌های خطرناک نشود.

گفتنی است، بیست وپنجمین کنگره متخصصین داخلی از 30 اردیبهشت تا دوم خرداد 93 درمرکزهمایش‌های بین المللی رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha