سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 111310

رئیس سازمان غذا و دارو از اجرای طرح نقشه برداری از آلودگی محصولات کشاورزی به سموم با همکاری وزارت بهداشت و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو از اجرای طرح نقشه برداری از آلودگی محصولات کشاورزی به سموم با همکاری وزارت بهداشت و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رسول دیناروند افزود: در مورد محصولات کشاورزی می‌دانیم که بسیاری از این محصولات به انواع سموم از جمله نیتراتها و فلزات سنگین آلوده هستند اما نقشه و تصویر دقیقی از آلودگی این محصولات به سموم در کشور در اختیار نداریم تا بتوانیم برخورد علمی و مناسبی با این پدیده داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل اولین قدم این است که به زودی تفاهمنامه‌ای با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران منعقد می‌کنیم تا با همکاری این دو مجموعه بتوانیم از طریق نمونه گیری از محصولات مختلف کشاورزی میزان و نوع آلودگی میوه ها و محصولات کشاورزی را مشخص کنیم.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: قدم بعدی این است که این کار را در سراسر کشور اجرا کنیم که احتمالاً بعد از کسب نتایج اولیه نمونه گیری در تهران، در نیمه دوم امسال این گام دوم هم برداشته می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم تصویر و نقشه آلودگی محصولات کشاورزی کشور را به دست آوریم.

وی افزود: شناسایی زمین‌ها و مزارعی که محصولات آنها آلوده است گام بعدی است. هدف ما این است که در نقاطی که کشت نیازمند اصلاح است، اصلاح انجام شود. مثلاً در برخی مناطق خاک ‌آلوده است و آرسنیک یا فلزات سنگین در برخی خاکها بالاست، در این صورت باید محصولاتی در این زمینها کاشته شود که میزان جذب آرسنیک یا فلزات سنگین آنها کمتر باشد.

دیناروند اضافه کرد: در دنیا نیز این کار را انجام می‌دهند، یا جاهایی که خاک حاصلخیز نیست و مجبورند برای کشاورزی کود شیمیایی زیادی مصرف کنند، می‌توان با کشت جایگزین و عوض کردن محصول با کود کمتر محصولات سالم تری با آلودگی کمتر نیترات تولید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha