معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بنزین پتروشیمی، تنها در اسم بنزین است و در اصل یک حلال با توانایی سوختن است که به دلیل وجود ترکیب سرطان زا بنزن در آن، سلامت افراد جامعه را تهدید می کند.

سلامت نیوزمعاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بنزین پتروشیمی، تنها در اسم بنزین است و در اصل یک حلال با توانایی سوختن است که به دلیل وجود ترکیب سرطان زا بنزن در آن، سلامت افراد جامعه را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان حفاظت ازمحیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های کشور در سال های گذشته از جمله تحریم های بین المللی، از کار افتادگی پالایشگاه ها، عدم وجود قطعات مورد نیاز و فرسودگی تکنولوژی، تصریح کرد: در نتیجه این چالش ها، کمبود بنزین تولیدی کشور که در گذشته از طریق واردات جبران می شد، علی الخصوص در سال های اخیر با بنزینی تحت عنوان بنزین پتروشیمی جبران شد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، بنزین پتروشیمی یا همان چیزی که در اصطلاح فراگیر از آن به عنوان اکتان افزا نام برده می شود، در حدود 5 تا 10 میلیون لیتر محلول های پتروشیمی بوده، این نشان می دهد استفاده از بنزین پتروشیمی یا حلال های پتروشیمی به منظور جبران کسری بنزین است نه یک تکنولوژی مناسب و خوب که پاسخگوی نیازهای سوختی کشور باشد.

در هیچ کشوری محلول ها و حلال های پتروشیمی وارد چرخه سوخت نمی شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این موضوع که در هیچ نقطه از دنیا محلول ها و حلال های پتروشیمی را وارد چرخه سوخت نمی کنند یا از پتروشیمی برای کسری بنزین استفاده نمی شود، اظهار داشت: نکته اصلی این است که کسانی که ادعای پاک بودن بنزین پتروشیمی را دارند تا کنون هیچ سند و آمار و اطلاعاتی از ترکیب این افزودنی و ویژگی هایی همچون درصد بنزن و آروماتیک آن برای روشن شدن اذهان عمومی منتشر نکرده اند یا در اختیار متخصصان قرار نداده اند.

این مقام مسئول با اعلام این مطلب که بر اساس آنالیزهای صورت گرفته توسط متخصصین میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی بین 2 تا 10 درصد بوده است که 2 تا 10 برابر بنزن موجود در بنزین استاندارد یورو 4 است.

متصدی خاطرنشان ساخت: نگرانی اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی، رابطه مستقیم و قطعی آن با گسترش سرطان طبق آمار موسسه بین المللی سرطان شناسی وابسته به سازمان جهانی بهداشت است و از همین رو سازمان پیشنهاد توقف توزیع این بنزین در کشور را داد و آن را به جد پیگیری کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از افزایش سرطان در کشور، گفت: کافی است متخصصان بی طرف، حضوری در بیمارستان هایی که پذیرش بیماران سرطانی دارند، به ویژه بیمارستان های کودکان داشته باشند و آمار افزایش سرطان در کشور را با روند افزایش توزیع بنزین پتروشیمی با افزایش بنزن موجود در آن و سایر آلاینده های زیست محیطی در کشور مقایسه کنند. به طور مثال در یک بیمارستان که بیماران سرطانی را پذیرش می کند، بعد از افزایش بنزین پتروشیمی بیشتر از 25 درصد افزایش مراجعات بیماران سرطانی داشته است.

ترکیبات بنزن و آروماتیک با اکتان حتی بیشتر از 100 اگرچه خوب می سوزند اما بنزین نیستند

وی با ابراز تأسف از مواضع افرادی که تلاش های صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا و توزیع سوخت استاندارد در کشور و حذف ترکیبات خطرناک برای سلامتی انسان ها را مورد نکوهش قرار می دهند، تاکید کرد: قرار نیست هر ماده ای که خوب می سوزد به بنزین کشور اضافه شود. زیرا همه می دانند که ترکیبات بنزن و آروماتیک حتی با اکتان بیشتر از 100 اگرچه خوب می سوزند اما بنزین نیستند.

این مقام مسئول با طرح این سوال که اگر دانش تولید بنزین پتروشیمی بی خطر و علمی وجود دارد، چرا به سایر کشورهای دنیا اعلام نمی شود تا آن ها نیز هزینه های تولید بنزین خود را کاهش دهند؟ و با اشاره به هزینه هایی که مردم باید در بخش سلامت بابت توزیع بنزین پتروشیمی پرداخت کنند، یادآور شد: این موضوع حتی به لحاظ جنبه اقتصادی نیز به صرفه نیست.

توزیع بنزین پتروشیمی مخالف دغدغه رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و سلامت مردم است

متصدی با طرح پرسشی دیگر از موافقان توزیع بنزین پتروشیمی در کشور پرسید: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که دغدغه اصلی ایشان اقتصاد مقاومتی و سلامت و حفظ جان انسان هاست، آیا بنزین پتروشیمی توانایی کمک به چرخه اقتصاد کشور را دارد؟

وی ادامه داد: در جایی که حلال های پتروشیمی به لحاظ اقتصادی منافع بسیاری برای کشور دارد و محصولات پتروشیمی گرانتر از محصولات پالایشگاهی هستند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و دستورات مقام معظم رهبری، ما باید به سمتی حرکت کنیم که منافع اقتصادی کشور را افزایش دهیم نه اینکه ماده ای که می تواند منفعت اقتصادی برای کشور داشته باشد را وارد چرخه سوخت کشور کرده و بسوزانیم که نه تنها منفعت اقتصادی ندارد، هزینه های غیر مستقیمی همچون هزینه بیماری و سلامت را نیز به کشور تحمیل می کند.

تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف بنزین پتروشیمی در راستای فرمایشات رهبری است

این مقام مسئول تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف این محلول را اقدامی در راستای فرمایشات رهبری، وظایف سازمانی و حفظ منافع کشور دانست و افزود: سازمان به جد پیگیر نظارت بر کلیه محصولات سوختی توزیعی در کشور است و با کنترل و پایش دقیق محصولات صنعت نفت، پتروشیمی، خودرو و سایر موارد مرتبط، اطلاعات را در اختیار تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور قرار خواهد داد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر همین اساس و پس از اعلام وزارت نفت برای توزیع بنزین استاندارد، از 12 پمپ بنزین با توزیع مکانی مختلف در شهر تهران، نمونه برداری و آنالیز صورت گرفت و نتایج آنالیز که به صورت مستند در سازمان موجود است و در اختیار متقاضیان قرار داده خواهد شد، نشان داد، میزان بنزن و آروماتیک موجود در بنزین یورو 4 و توزیعی در تهران پائین تر از حد استاندارد یورو 4 است.

متصدی همچنین با اشاره به برنامه ابلاغی دولت در تاریخ 10/2/1393 مبنی بر اعلام وظایف دستگاه ها برای مقابله با آلودگی هوا، تصریح کرد: بر این اساس تجزیه و تحلیل (آنالیز) مستمر سوخت مصرفی کشور در بازه های زمانی سه ماهه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و نخستین نتایج مطابقت سوخت توزیعی با سوخت استاندارد یورو 4 در تاریخ 10 مردادماه امسال اعلام خواهد شد.

تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف چرخه آلودگی، سرطان، بیماری و مرگ زودرس در کشور

وی تأکید کرد: سازمان با اعتقاد راسخ به حذف عوامل زیان رسان به سلامت مردم، تلاش می کند تا چرخه آلودگی، سرطان، بیماری و مرگ زودرس در کشور را متوقف کند و در همین راستا هر ماده مخرب سلامت انسان از مواد منتشره از اگزوز خودرو تا ترکیبات سرطان زای موجود در بنزین باید حذف شود.

متصدی ادامه داد: در همین رابطه سازمان، خود را موظف به پایش آلاینده ها، سوخت، اطلاع رسانی صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه می داند و برای تحقق این امر به همکاری دستگاه ها و نهادهای مرتبط و مشارکت مردمی برای محیط زیست مطلوب و پایدار برای مردم شریف ایران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha