رئیس مرکز ملی ایدر با تاکید بر لزوم افزایش آگاه سازی مردم، جهت پیشگیری از اعتیاد و ایدز، گفت: در صورت آموزش و فرهنگ سازی و توجه به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر، آمار ابتلاء به ایدز و اعتیاد تا بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز ملی ایدز با تاکید بر لزوم افزایش آگاه سازی مردم، جهت پیشگیری از اعتیاد و ایدز، گفت: در صورت آموزش و فرهنگ سازی و توجه به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر، آمار ابتلاء به ایدز و اعتیاد تا بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مینو محرز درباره اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به عنوان مهمترین برنامه این ستاد برای کاهش آسیب مواد مخدر در جامعه به ویژه در بین جوانان گفت: مهم‌ترین کسانی که می‌توانند به مبتلایان  اعتیاد در جامعه کنند و یا سبب پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن شوند، خانواده‌ها هستند.

وی افزود: نوع رفتار خانواده با فرزندان و دور بودن آن‌ها از والدین، زمینه اعتیاد را در جامعه فراهم می‌کند و این نقش اساسی و پایه‌ای خانواده در زمینه اعتیاد را پر رنگ‌تر می‌سازد.

رئیس مرکز ملی ایدز با اشاره به اینکه ابتلا به ایدز به صورت مستقیم با مسأله اعتیاد در رابطه است، اظهار داشت: اکثر معتادان به ویژه معتادان تزریقی به دلیل استفاده از سرنگ مشترک و یا معتادانی که مخدرهای محرک  و عصبی استفاده می‌کنند، به دلیل اینکه محرک‌ها کاملا آنها را از خود بی خود ساخته، دست به انجام رفتارهای پرخطر می‌زنند و این موضوع امکان ابتلا به ایدز را در آنها افزایش می‌دهد.

محرز با تاکید بر اینکه آموزش همگانی در زمینه اعتیاد و ایدز در جامعه بسیار اندک است؛ خواستار افزایش آموزش‌های پیشگیرانه در این دو موضوع از سازمان‌های مرتبط شد.

به گفته وی آموزش‌ها باید به صورت مفید، مستمر و صحیح انجام گیرد، همچنین در جامعه فرهنگ سازی شود که ابتلا به ایدز یا مواد مخدر یک نوع بیماری به شمار می‌رود و این افراد جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز به حمایت‌های روحی، روانی و مالی توسط مردم و سازمان‌های مربوطه دارند.

رئیس مرکز ملی ایدز افزود: برای فرهنگ سازی جامعه لازم است که آموزش‌ها در جهت پیشگیری از اعتیاد، مواد مخدر و ایدز از دوران کودکی  و مدارس ابتدایی آغاز شود تا شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از این مشکلات در جامعه باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش مهارت و آگاه‌سازی افراد در زمینه اعتیاد و مواد مخدر سبب می‌شود، جامعه به سمت معضلات اجتماعی پیش نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha