عماد افروغ گفت: این روزها رویکرد ستاد مبارزه با موادمخدر در اجتماعی کردن مبارزه با این معضل خانمانسوز، مورد بحث روشنفکران، کارشناسان و اندیشمندان قرار گرفته و همه این رویکرد را که در درجه اول اطلاع‌رسانی به مردم است، لازم و ضروری دانسته‌اند.

سلامت نیوز: عماد افروغ گفت: این روزها رویکرد ستاد مبارزه با موادمخدر در اجتماعی کردن مبارزه با این معضل خانمانسوز، مورد بحث روشنفکران، کارشناسان و اندیشمندان قرار گرفته و همه این رویکرد را که در درجه اول اطلاع‌رسانی به مردم است، لازم و ضروری دانسته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با اشاره به این که ما در برخورد با معضلات اجتماعی و گرفتاری‌هایی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند راهی جز اتخاذ رویکرد اجتماعی نداریم، به پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد می‌گوید: این همان رویکردی است که در مقاطع حساس و بحرانی اتخاذ کردیم و موفق هم بودیم.

وی افزود: جنگ یک رویکرد اجتماع داشت یا بهتر است بگوییم مقاومت و دفاع مقدس با یک رویکرد اجتماعی پیروز شد. اساسا انقلاب اسلامی با رویکرد اجتماعی پیروز شد. بسیاری از معضلات امنیتی که در اوایل انقلاب که توسط گروه‌های محارب ایجاد شده بود و ترور‌های پی در پی در دستور کارشان قرار گرفته بود فقط با رویکرد اجتماعی از بین رفت.

عماد افروغ با بیان این که ما باید در ادامه هم رویکرد اجتماعی را اتخاذ می‌کردیم، می‌افزاید: نه تنها در خصوص مبارزه با موادمخدر بلکه در موارد دیگر هم باید از این رویه استفاده کنیم. رویکرد اجتماعی چیزی جز آگاهی بخشی به مردم راجع به مشکلاتشان نیست. جز دست نیاز دراز کردن برای مشارکت آنها در ریشه کن کردن این معضل عظیم نیست.

وی ادامه داد: ما بدون استمداد از نیروهای مدنی، شخصیت‌ها و تشکل‌های مختلف نمی‌توانیم این معضل را برطرف کنیم. برای ریشه‌کن کردن این معضل نیاز به یک فرهنگ قومی و مشارکت عمومی داریم. در بدنه قدرت مدنی جامعه امکانات اقتصادی، فرهنگی، مراقبتی... زیادی وجود دارد.

این جامعه شناس یادآور شد: اگر از شبکه‌های خویشاوندی استفاده نشود نمی‌توان صرف برخورد فیزیکی یا محدود کردن مبارزه به نهادهای سیاسی یا حکومتی توقع یک مبارزه ریشه‌ای را با این معضل داشته باشیم. اساسا انقلاب بدون مشارکت مردمی تعریف نمی‌شود. در بالاترین سطح مشروعیت حکومت مسئله‌ای به نام «مردم سالاری دینی» مطرح شد.

وی تأکید کرد: در واقع رویکرد اجتماعی و استفاده از مردم هم تفسیر و ترجمانی از این مردم سالاری دینی است. کما اینکه در اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌های فرهنگی و مبارزه با معضلات اجتماعی هم نمی‌توانیم موفق باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که حال این که چگونه از مردم استفاده کنیم، تاکید می‌کند: ظرافت‌ها و تدابیری لازم است و باید مردم را خوب بشناسیم. گروه‌ها، آحاد و اقشار اجتماعی مردم را خوب بشناسیم و از هر کدام به جای خود استفاده کنیم. در این مسئله نیاز هست از روحانیون، هنرمندان، روشنفکران، نیروهای مردمی خودجوش در قالب‌های مختلف و با طراح‌ و تدابیر لازم استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: من اطلاع دارم که راجع به نحوه استفاده و استمداد  از نیروهای مردمی به حد کافی در شورای مشورتی ستاد مبارزه با موادمخدر بحث صورت گرفته است. خوب است که آن مباحث جمع‌بندی شود و به کار گرفته شود. ممکن است این جمع‌بندی‌ها نیاز به بازنگری هم داشته باشد ولی طی جلسات متعددی که این شورای مشورتی داشته به حد کافی روی آن کار کرده‌اند. به نظرم نباید در حد بحث باقی‌ بماند و راهکارهای و ساز و کارهای اجرایی آن هر چه سریعتر فعال شود.

افروغ در پاسخ به این سئوال که چرا بعضی از دستگاه‌هایی که مرتبط با موادمخدر هستند، خود را موظف به مبارزه با موادمخدر نمی‌دانند، می‌گوید: این یک حرف غیرقانونی است و پیگیری حقوقی دارد. زیرا دستگاه‌های خاص برای مقابله با موادمخدر در ابعاد مختلف بخش‌های تعریف شده دارند و بابت آن اتخاذ بودجه می‌کنند. ضمن آن که حتما باید آسیب‌شناسی شود که در این حوزه موفق بوده‌اند یا خیر؟ آیا این بودجه را در جای اصلی و تعریف شده به کار گرفته‌اند یا خیر؟ آیا نیاز به بازنگری سازمانی دارند یا خیر؟ این‌ها بحث‌های دیگری است که باید در این حوزه پیگیری است. ستاد مبارزه با موادمخدر متشکل از وزارتخانه و نهادهای مختلف است و هر وزارتخانه و دستگاه‌ رسمی به تناسب اهداف و وظایف خودشان ماموریتی برای مقابله با این معضل دارند و اصل این قضیه منتفی است که وظیفه تعریف شده ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha