سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 111331

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: پس از بررسی های کارشناسان اداره کل مشخص شد که تغییر رژیم غذایی از علوفه خشک به تازه عامل مرگ 50 شتر در جنوب کرمان است.

سلامت نیوز: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: پس از بررسی های کارشناسان اداره کل مشخص شد که تغییر رژیم غذایی از علوفه خشک به تازه عامل مرگ 50 شتر در جنوب کرمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، خوبیار مشایخی افزود: با توجه به افزایش نزولات جوی در جنوب کرمان و رویش علوفه ها در حوزه جازموریان و از سوی دیگر تغییر رژیم غذایی از علوفه خشک به علوفه تازه موجب تلفاتی بین شترها منطقه جنوب و حتی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان شده است.

وی ادامه داد: در مدت 13 سال گذشته به علت خشکسالی متوالی و کاهش نزولات جوی، شترها در منطقه تنها از علوفه خشک تغذیه می کردند که اکنون با رویش علوفه های تازه رژیم غذایی این دام ها تغییر کرده که این تغییر ناگهانی موجب ایجاد مشکلات گوارشی شتر ها شده است.

مشایخی تصریح کرد: در 16 فروردین اولین گزارش تلفات از روستای بویینگ و تکل حسن شهرستان رودبار جنوب اعلام شد که کارشناسان به منطقه اعزام شدند و پس از بررسی، معاینه و کالبد شکافی هیچ گونه علایمی از بیماری در شتر های تلف شده مشخص نشد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر رژیم غذایی راهکارهای درمانی شامل واکسیناسیون، تغییر چرا و آبشخور دام ها به دامداران ارایه شده و در این مدت دامدارانی که به دستورها عمل کرده اند، تلفاتی بین شترها نداشتند.

مشایخی تصریح کرد: در همین راستا نیز چهار هزار نفر علیه بیماری انتروتکسنی که یک بیماری گوارشی است واکسینه شده اند که خوشبختانه روند تلفات شتر ها در این منطقه کنترل شد.

وی بیان کرد: با توجه به ثمر بخش بودن این پروتکل درمانی همین روند نیز به شتر داران استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم ارایه شده است.

مشایخی ادامه داد: این مشکل، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و تنها یک بیماری است که از تغییر رژیم غذایی صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha