وزیر بهداشت با بیان اینکه نقش بیمه ها در حمایت از مردم در حوزه دندانپزشکی اسفبار است؛ به محرومیت مناطق مرزی از خدمات دندانپزشکی اشاره کرد و تاکید کرد:«باید طرحی جامع را برای دندانپزشکی از روستاها تا کلان شهرها تدوین کنیم تا با تغییر دولت ها دچار دگرگونی نشود تا خدماتی در شان ملت ایران در حوزه ارائه شود».

نقش بیمه ها در حمایت از مردم در حوزه دندانپزشکی اسفبار است/ محرومیت مناطق مرزی از خدمات دندانپزشکی

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه نقش بیمه ها در حمایت از مردم در حوزه دندانپزشکی اسفبار است؛ به محرومیت مناطق مرزی از خدمات دندانپزشکی اشاره کرد و تاکید کرد:«باید طرحی جامع را برای دندانپزشکی از روستاها تا کلان شهرها تدوین کنیم تا با تغییر دولت ها دچار دگرگونی نشود تا خدماتی در شان ملت ایران در حوزه ارائه شود».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز،، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در افتتاحیه پنجاه و چهارمین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران از ضرورت ادغام انجمن های دندانپزشکی تاکید کرد و گفت:« گاهی تعداد زیاد انجمن‌ها ممکن است باعث هدر رفتن منابع و انرژی شود. امیدواریم سال آینده این همگرایی اتفاق افتاده باشد».
وی ادامه داد:« آنچه که در حوزه پزشکی و به ویژه دندانپزشکی آزارمان می دهد، وضعیت بهداشت دهان و دندان و عدم توجه به پیشگیری از بیماری های مربوط به آن است که البته ریشه در فرهنگ دارد. هرقدر اقتصاد درمان را توسعه دهیم بدون تغییر نگاه مردم موفق نخواهیم شد».
دکتر هاشمی با بیان اینکه فرصت های زیادی در این دولت پیش روی دندانپزشکان برای آموزش بهداشت است؛گفت:« به عنوان مثال می‌توانید از ظرفیت 12.5 میلیون نفری دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش استفاده کنید. البته مجموع جمعیت دانش آموزان با والدینشان حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ظرفیت خوبی برای آموزش و اطلاع رسانی محسوب می‌شوند. بی شک یکی از مهمترین وظایف انجمن دندانپزشکی ایران افزایش سواد سلامت و داشتن برنامه های خودمراقبتی برای آحاد مردم ایران است». وی تاکید کرد:«پیشگیری مهمترین وظیفه انجمن‌هاست و دولت باید نهایت استفاده را از ظرفیت انجمن‌ها ببرد تا این توفیق حاصل شود».
دکتر هاشمی در ادامه با بیان اینکه نقش بیمه ها در حمایت از مردم در حوزه دندانپزشکی اسفبار است؛گفت:«پوشش بیمه ای مناسبی وجود ندارد از این جهت امر پیشگیری از بیماری های دهان و دندان بسیار مهم است البته در زمینه کارآمد کردن بیمه ها در دولت تدبیر و امید اقدام شده است و روز گذشته که رییس جمهور روحانی در وزارتخانه حضور داشتند قدم هایی را برداشته اند و امیدواریم در آینده قدم های موثری برداشته شود».
وی افزود:«البته در حوزه دندانپزشکی می توان گفت کاری نکرده ایم و آنچه بیمه ها پوشش داده اند چندان قابل توجه نیست».
وزیر بهداشت در ادامه دلیل عدم موفقیت وزارت بهداشت برای حل مشکلات دندانپزشکان را گسترش بی رویه دانشکده های دندانپزشکی دانست و گفت:« این مسئله به همراه تربیت ناموزون دانشجویان این رشته در سراسر کشور از نظر امکانات و دانش حرفه ای و مقاطع تحصیلی و نیز ناهمگونی دانشکده های دندانپزشکی باعث بروز مشکلات شده و دانشکده هایی هستند که استحقاق تربیت دانشجو ندارند و دانشکده هایی هم که استحقاق دارند امکانی برای آنها فراهم نشده و کوتاهی شده است و در زمینه اقدامات دندانپزشکی کارهای بر زمین مانده بسیار است».
وی ادامه داد:« اگر کانونی برای تصمیم گیری در این رشته داشتیم قطعا قدم‌های موثری تاکنون برای این رشته برداشته شده بود.کاری که از دست وزارت بهداشت بر می آید ایناست که شورای عالی را برای سرو سامان دادن به مشکلات بهداشت و دهان تشکیل خواهیم داد و از روز شنبه اعلام خواهد شد».
دکتر هاشمی افزود:« امیدواریم صاحب نظران در این زمینه به ما کمک کنند.کار ما فضاسازی و برداشتن موانع و فرصت سازی است و شما می توانید مشکلات را بشناسید و چاره آن را پیشنهاد دهید».
وی در پایان با اشاره به محرومیت مناطق مرزی از خدمات دندانپزشکی گفت:«خدمات در آن مناطق ناچیز است.اتفاقات بسیاری در چند دهه اخیر افتاده اما این محرومیت همچنان برجاست و باید فکری برای آن کرد.باید همه کمک کنیم و طرحی جامع را برای دندانپزشکی از روستاها تا کلان شهرها تدوین کنیم تا با تغییر دولت ها دچار دگرگونی نشود و بخش های مختلف مثل نظام پزشکی کمک کنند تا خدماتی در شان ملت ایران در حوزه دندانپزشکی و خدماتی نیز از سوی وزارتخانه در شان جامعه دندانپزشکی ارائه شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha