مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از تدوین کدهای اخلاقی طب انتقال خون تا پایان سال جاری خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از تدوین کدهای اخلاقی طب انتقال خون تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پورفتح اله در سمینار حقوق و اخلاق، یکی از قدیمی‌ترین چالش‌های علم پزشکی را بحث اخلاق و حقوق عنوان کرد و گفت: اخلاق بخش جدایی ناپذیر پزشکی اسلامی بود و در طب اسلامی؛ حکیم هم دستی بر اخلاق و هم در پزشکی داشت. ولی اکنون فقط پزشکی را از غرب گرفته و نقش اخلاق به شدت کمرنگ شده است.

طب اسلامی که ریشه در طب جالینوسی دارد، توجه ویژه‌ای به بحث اخلاق و حقوق بیمار دارد و قسم نامه بقراط نیز شاهد تاریخی توجه و اولویت دادن به اخلاق است. متاسفانه در طب جدید به تدریج اخلاق شکل فرمالیته به خود گرفته است و به همین جهت اخلاق پزشکی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاریخچه طب انتقال خون گفت: همیشه مباحث اخلاقی و حقوقی مطرح بوده است؛ زیر انتقال خون همواره با واکنش‌های مرگبار و عوارض و گرفتاری‌هایی همراه بوده است. هنوز هم با تمام پیشرفت‌های بشری، انتقال خون ممکن است همراه با ریسک و خطر برای بیماران باشد و بیماری‌های نوظهور، پروتئین‌های تغییرشکل یافته به نام پریون‌ها و ویروس‌هایی که درمرحله کمون قرار دارند و خود را با غربالگری نشان نمی‌دهند، می‌توانند مشکلات و خطراتی را در دریافت کننده ایجاد کنند.

وی به طرح این سوال پرداخت که هم اکنون در دنیا 150 هزار مادر به واسطه دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی از مرگ حین زایمان و خونریزهای حین بارداری نجات پیدا می کنند اما با توجه به اینکه احتمال دارد از هر 50 هزار نفر یک نفر به هپاتیت سی مبتلا شود، امکان ابتلای سه نفر از این 150 هزار نفر به هپاتیت سی وجود دارد. در این شرایط چه کسی مقصر است و چه کسی باید پاسخگو باشد؟ پزشک یا کسی که تامین خون و فرآورده های خونی را به عهده دارد؟ یا مراجع دیگر؟ این چالشها و بسیاری چالش‌های حقوقی در طب انتقال خون باید با بررسی حقوق‌دانان و صاحب‌نظران اخلاق پاسخ داده شود.

وی با اشاره به هزینه فرآوری و آماده سازی خون و فرآورده های خونی، گفت: درکشورهای اروپایی، اهداکنندگان 120 دلار بابت هزینه خون دریافت می‌کنند که این یک پنجم هزینه های جانبی تهیه خون و فرآورده‌های آن است و در واقع با توجه به گرفتاری‌ها و عوارض؛ هر انتقال خون، 600 دلارهزینه و پیامد در پی دارد و به همین علت پزشکان هزینه اثربخشی خون را حین تجویز باید در نظر داشته باشند.

وی تدوین کدهای اخلاقی طب انتقال خون را درایران بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: این کدهای اخلاقی در دو مبحث اهداکنندگان و دریافت کنندگان خون در نظر گرفته خواهد شد که امیدوایم فقط درحد تئوری و انتشار نباشد و به مرحله عمل برسد و با همکاری متفکرین این حوزه، زمینه عملی شدن اخلاق در طب انتقال خون را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha