رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بالغ بر 92 درصد از هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می‌شود که البته بخش مهمی از یارانه‌های پنهان دندانی را دندانپزشکان کشور پرداخت می‌کنند بر لزوم الحاق بسته ویژه خدمات حمایتی دندانپزشکی به برنامه تحول نظام سلامت و نیز بازنگری در متدهای سنتی اخذ مالیات از جامعه پزشکی تاکید کرد.

پرداخت 92 درصد از هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم/دولت در حوزه مالیات جامعه پزشکی تدبیر کند

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بالغ بر 92 درصد از هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می‌شود که البته بخش مهمی از یارانه‌های پنهان دندانی را دندانپزشکان کشور پرداخت می‌کنند بر لزوم الحاق بسته ویژه خدمات حمایتی دندانپزشکی به برنامه تحول نظام سلامت و نیز بازنگری در متدهای سنتی اخذ مالیات از جامعه پزشکی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر علیرضا زالی در افتتاحیه پنجاه و چهارمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به گسترش دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور، گفت: این گسترش‌های بی رویه طوری بوده که سال 84، تنها 18 دانشکده و اکنون بیش از 60 دانشکده دندانپزشکی در کشور داریم.علیرغم این گسترش بی رویه هیچ تغییری در شاخص‌های بهداشتی دهان و دندان در کشور اتفاق نیفتاده است».

وی ادامه داد: در شورای عالی گسترش وزارت بهداشت مدیریت خوبی برای این موضوع صورت گرفته و تلاش شده این فرایند رشد بی رویه دانشکده‌های دندانپزشکی مدیریت و تعدیل شود و سعی بر این است که به ارتقای کیفیت خدمات دندانپزشکی توجه بیشتری شود.

آنچه که باعث نگرانی جامعه دندانپزشکی کشور می‌شود مسئله مربوط به کیفیت علمی خدمات دندانپزشکی است.برخی از فارغ التحصیلانی که از خارج از کشور به ایران می آیند به دلیل اینکه استانداردها ی آموزشی آنها متفاوت است ممکن است خدمات آنها با استانداردهای ما همخوانی نداشته باشد.طرحی که به عنوان ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان اقدام بسیار خوبی است.اعلام کرده ایم که سازمان نظام پزشکی نیز در کنار انجمن‌های 15 گانه دندانپزشکی مسئولیت ارزشیابی را برعهده می گیرد».

وی با بیان اینکه بالغ بر 92 درصد از هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: «البته بخش مهمی از یارانه‌های پنهان دندانی را دندانپزشکان کشور پرداخت می‌کنند».

دکتر زالی از بحث پوشش مناسب بیمه ای خدمات دندانپزشکی به عنوان نقطه ای چالش برانگیز یاد کرد و گفت:« مهرماه سال گذشته نسبت به پوشش برخی خدمات دندانپزشکی البته در برخی گروه‌های سنی اقدام شد که البته نسبت به 92 درصد پرداختی از جیب مردم سهم بسیار ناچیزی دارد لذا باید از ظرفیت های فراسازمانی برای تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی در بحث اعتبارات عمومی کشور برای بحث های پیشگیری از دهان و دندان استفاده کنیم».

وی افزود:« به نظر می رسد باید بسته ویژه خدمات حمایتی دندانپزشکی به برنامه تحول نظام سلامت ملحق شود. به این منظور سازمان نظام پزشکی به دنبال تدوین پروتکلی با نگاه حمایتی در حوزه دندانپزشکی است».

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به محوریت این کنگره که بیمار محوری است؛ گفت:« باید به سمت بازمهندسی ارتباط  وسیع و مناسب جامعه پزشکی با مردم باشیم چراکه بزرگترین سرمایه اجتماعی دندانپزشک اعتماد مردم است».

وی با اشاره به وضعیت مالیاتی دندانپزشکان گفت:«جامعه پزشکی کشور در سالهای اخیر به درستی از رویکرد مالیاتی مکدر است. این به این معنا نیست که نمی خواهند مالیات دهند بلکه معتقدیم باید در بحث اخذ مالیات کرامت جامعه پزشکی باید صیانت شود. مجموعه دولت محترم باید به این بحث از منظری متفاوت نگاه کند اگر قرار باشد رویه های گذشته در حوزه مالیاتی استمرار یابد می تواند برای دولت تدبیر و امید چالش برانگیز باشد و درخواستم از دولت محترم این است که در حوزه مالیات جامعه پزشکی تدبیر کند تا مذاق جامعه پزشکی بیش از گذشته تلخ نشود».

وی افزود:«در بحث مالیات جلسه مفصلی با وزرای بهداشت و اقتصاد داشتیم و چالش‌های مالیاتی و بحث های صنفی و راه حل‌های نظام پزشکی در این زمینه را مطرح کردیم.متدهای سنتی اخذ مالیات باید مورد بازنگری قرار گیرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha