چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 111364

اتخاذ یک برنامه غذایی سالم و متعادل و غنی از مواد مغذی لازم، برای حفظ سلامت بدن الزامی است.تمام افراد اعم از کودکان و بزرگسالان، به مواد غذایی سالم و مغذی برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم نیاز دارند. سوء تغذیه و کمبود عناصر حیاتی، می تواند به بروز بیماری های جدی منجر شود.

بیماری هایی که بر اثر کمبود مواد مغذی به وجود می آید

سلامت نیوز: اتخاذ یک برنامه غذایی سالم و متعادل و غنی از مواد مغذی لازم، برای حفظ سلامت بدن الزامی است.تمام افراد اعم از کودکان و بزرگسالان، به مواد غذایی سالم و مغذی برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم نیاز دارند. سوء تغذیه و کمبود عناصر حیاتی، می تواند به بروز بیماری های جدی منجر شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در این مطلب به بیماری هایی که به علت کمبود مواد مغذی به وجود می آید، اشاره می کنیم.

راشیتیسم:

کمبود ویتامین D، کلسیم و پتاسیم در بدن باعث بروز راشیتیسم می شود. از علایم این بیماری، استخوان های ضعیف و نرم، پاهای پرانتزی شکل و معیوب بودن استخوان هاست. ماهی، فرآورده های لبنی غنی  شده، روغن و نور خورشید از جمله منابع غنی ویتامین D است. شاید نیاز باشد برای جبران این کمبود، مکمل مصرف کنید.

پلاگر:

اختلال حافظه، اسهال، التهاب پوست و حتی مرگ، از عوارض این بیماری است که بر اثر کمبود نیاسین یا ویتامین B3 به وجود می آید. این کمبود همراه با کاهش اسید آمینه، تریپتوفان و لیزین بدن است. مواد غذایی غنی از نیاسین شامل ماهی تن، غلات سبوس دار، بادام زمینی، قارچ، مرغ و ... است. برای جلوگیری از بروز این بیماری باید این مواد را به طور منظم مصرف کنید.

اسکوربوت:

کاهش شدید ویتامین C یا اسید اسکوربیک در بدن می تواند باعث بروز اسکوربوت شود. اساسا، اسکوربوت مانع از تولید کلاژن (پروتئین ساختاری) می شود. پوسیدگی دندان و بیماری لثه، شکل گیری غیرطبیعی دندان و استخوان، تاخیر یا بهبود نیافتن زخم ها و قطع نشدن خون ریزی، از نشانه های اسکوربوت است.

بری بری:

کمبود ویتامین B1 یا تیامین در بدن به بیماری بری بری منجر می شود. شایع ترین علایم آن تغییر در هماهنگی عضلات، استحاله عصبی و مشکلات قلبی عروقی است. گوشت، تخم مرغ، غلات سبوس دار، لوبیا خشک و ... غنی از تیامین است.

شب کوری:

شب کوری، با خشکی و عفونت مزمن چشم همراه است و به علت کمبود ویتامین A در بدن به وجود می آید. در شرایط وخیم، شب کوری می تواند به کوری کامل تبدیل شود. بهترین راه برای تقویت چشم مصرف ویتامین A، مصرف منابع طبیعی غذایی مانند هویج، سبزیجات، سبزیجات برگ دار و طالبی است.

گواتر:

ید برای سوخت و ساز سلول های طبیعی بدن، لازم است و کمبود آن باعث گواتر می شود. گواتر به بزرگ شدن غده تیروئید می انجامد که باعث کم کاری تیروئید، کند شدن روند رشد نوزادان، کرتینیسم (نوعی بیماری که به علت هیپوتیروئیدی از زمان تولد به وجود می آید) و حتی باعث عقب ماندگی می شود. این بیماری اغلب در مناطقی مشاهده می شود که در خاک آن ید کافی وجود ندارد. نمک یددار و ماهی آب شور، از منابع غنی ید است.

کمبود آهن:

کمبود گلبول قرمز از نشانه های این بیماری است که به خستگی مفرط، ضعف، تنگی نفس و رنگ پریدگی منجر می شود. با مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند مغز میوه، گوشت قرمز، عدس و ... می توان این ناراحتی را برطرف کرد.

کواشیوکور

این بیماری به علت کمبود پروتئین در بدن به وجود می آید و با علایمی مانند آنورکسیا (کم خوری عصبی)، بزرگ شدن کبد، بی قراری و زخم های پوستی همراه است. این بیماری در کودکان مناطق فقیرنشین دیده می شود. این بیماری را که به علت سوء تغذیه به وجود می آید، می توان با اتخاذ یک برنامه غذایی سالم و متعادل و غنی از پروتئین و کربوهیدرات مانند تخم مرغ، عدس، برنج و ... برطرف کرد.

افسردگی:

ریزش مو، جوش قرمز و ناراحتی های روحی روانی به علت کمبود ویتامین B7 یا بیوتین رخ می دهد.منابع غنی از بیوتین شامل فرآورده های طیور، محصولات لبنی، بادام زمینی، مغز میوه و ... است. البته در کنار این مواد غذایی باید مکمل مصرف شود تا این بیماری برطرف شود.

پوکی استخوان:

کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن می تواند به طور موثری روی سلامت استخوان ها و ستون مهره ها تاثیر بگذارد و به پوکی استخوان منجر شود. موز، اسفناج، شیر، بامیه، سویا و  نور خورشید منابع طبیعی ویتامین D و C برای رفع این کمبودهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha