چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 111368

یک دکترای شنوایی سنجی با بیان اینکه شایع‌ترین عامل کم شنوایی در کودکان پیش از دبستان عفونت گوش میانی است، گفت: این عارضه با ابتلا به سرماخوردگی مکرر و عدم درمان به هنگام بروز می‌کند.

سلامت نیوز: یک دکترای شنوایی سنجی با بیان اینکه شایع‌ترین عامل کم شنوایی در کودکان پیش از دبستان عفونت گوش میانی است، گفت: این عارضه با ابتلا به سرماخوردگی مکرر و عدم درمان به هنگام بروز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر نیما رضازاده گفت: با ابتلا به سرماخوردگی عفونت پشت حلق به گوش میانی انتقال می‌یابد و عدم توجه به درمان کامل این عفونت سبب ایجاد کم شنوایی در کودکان می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه ابتلای کودک به عفونت‌های گوش میانی موجب تجمع مایع در گوش می‌شود، یادآور شد: عفونت گوش گاهی همراه با درد است که این نشانه سبب مراجعه به پزشک است اما ممکن است برخلاف حالت اولیه عفونت، درد علامت غالب آن نباشد وعارضه به صورت کم شنوایی نمایان شود به طوری که 30 تا 40 درصد شنوایی کودک کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برخی از کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی اغلب با دارو درمانی بهبود می‌یابند، ادامه داد: با ایجاد عفونت‌های مکرر در گوش بیمار باید تحت نظر پزشک متخصص قرارگیرد و در برخی موارد عمل جراحی الزامی است.

این دکترای شنوایی سنجی اظهار داشت: ابتلای کودک به عفونت گوش میانی وعدم توجه به درمان کامل آن می تواند مشکلاتی در پردازش شنوایی و شنوایی مرکزی ایجاد کند به طوری که در سنین اصلی یادگیری و خواندن، نوشتن و آموزش تکمیلی کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

رضازاده با بیان اینکه عوامل اکتسابی مانند بیماری اوریون، ضربه و تصادف باعث آسیب رسیدن به حلزون گوش می‌شود، گفت: عفونت مکرر گوش میانی، لوزه بزرگ نیز از علل دیگر بروز این مشکل است.

وی گفت: در کودکی که سالم متولد می‌شود اما به مرور زمان کم شنوا می‌شود، دیر تاثیری ازعوامل موثر در کم شنوایی این کودکان است.

رضازاده در ادامه تصریح کرد: ازدواج فامیلی یکی ازعوامل موثر در کم شنوایی کودکان است به طوری که احتمال ایجاد مشکل ژنتیکی از نظر شنوایی برای کودک را ایجاد می‌کند بنابراین در این موارد توصیه می‌شود که قبل از ازدواج آزمون ژنتیکی برای کم شنوایی انجام شود.

این دکترای شنوایی سنجی در پایان خاطرنشان کرد: در ایران آزمون شنوایی به صورت یک آزمون مرسوم شناخته شده است و کودکان پیش از دبستان حتما باید در آزمون شنوایی شرکت کنند و گوش میانی آنها چک شود زیرا که شنوایی طبیعی باعث رشد گفتار و زبان می‌شود و اهمیت زیادی در پیشرفت تحصیلی کودک دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha