رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت با اشاره به ارائه سراسری برنامه‌های پیشگیری از بیماری PKU، از اجرای طرح جامع ژنتیك دردو استان بزرگ قزوین و مازندران تا پایان سال 87 به صورت پایلوت خبر داد و گفت: این طرح تا 5 سال آینده به طور جامع در كل كشور اجرا می‌شود.

دكتراشرف سماوات در گفت وگو با ایسنا، همچنین با بیان این كه در حال حاضر برنامه‌های پیشگیری از بیماریهای نقص لوله عصبی در گلستان، هموفیلی در اصفهان و سندرم داون در شمال شهر تهران در حال انجام است، افزود: به تدریج تعداد بیماریها و پوشش منطقه‌ای در طرح جامع ژنتیك افزایش می‌یابد.

به گفته وی، این طرح به منظور ارائه خدمات پیشگیرانه از بروز بیماریهای با زمینه ژنتیكی و همچنین خدمات درمان استاندارد جهت جلوگیری از بروز سایر موارد در خانواده‌های در معرض خطر در دست اجراست.


رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت در این رابطه به دو بخش مجزای طرح اشاره كرد و گفت: به این ترتیب در یك بخش با شناسایی بیماران و خانواده‌های آنان خدمات عرضه می‌شود و در بخش دیگر نه تنها برای بیماریهای ژنتیكی بلكه برای تمام بیماریهایی كه تعیین كننده‌های ژنتیكی دارند از جمله بیماریهای قلبی، فشار خون و سرطان (فامیلی) با مراجعه افراد مستعد خدمات مشاوره، پیشگیری و درمان ارائه می‌شود.

سماوات همچنین خدمات دورانی را از دیگر بخش‌های مهم این طرح برشمرد و اضافه كرد: در این بخش در دوران‌های مختلف زندگی به زوجین در شرف ازدواج، نوزادان و كودكان و بزرگسالان خدمات لازم ژنتیك ارایه می‌شود.


وی در این رابطه با اشاره به اهمیت دوران ازدواج كه در ارتباط با سلامت فرزندان آینده است، خاطرنشان كرد: در صورت اجرای كشوری طرح جامع ژنتیك، زوجین در زمان ازدواج با تكمیل پرسشنامه، درصورت نیاز مشاوره ژنتیك مربوط به آنها ارائه و جهت دریافت خدمات به سوی مراكز درمانی پیش بینی شده در طرح ارجاع و به طور سازماندهی شده از خدمات پیشگیری و درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اعلام این كه در ایران از هر هزار تولد 10 مورد بیماری ژنتیكی (تك ژنی) بروز می‌كند، اظهار امیدواری كرد تا پس از اجرای طرح جامع ژنتیك این موارد 30 تا 50 درصد كاهش یابد.

رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت همچنین در مورد سندرم داون به متوسط شیوع یك در 700 مورد تولد این بیماران اشاره و با بیان این كه سندرم داون با افزایش سن مادر به ویژه پس از 35 سالگی افزایش می‌یابد، گفت: این بیماری به علت تداوم بارداری مادران پس از 35 سالگی در ایران و كشورهای عربی و كشورهای حاشیه خلیج و تركیه شیوع بیشتری دارد.

سماوات گفت:‌ طرح جامع ژنتیك از 10 سال گذشته راه اندازی و طی 3 سال گذشته شدت گرفته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha