چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 111376

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از تهیه سند توسعه نظام سلامت در جمعیت و تعیین نقش هلال‌احمر در حوزه‌های مختلف نظام سلامت کشور خبر داد.

سلامت نیوز: معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از تهیه سند توسعه نظام سلامت در جمعیت و تعیین نقش هلال‌احمر در حوزه‌های مختلف نظام سلامت کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سیدرضا رئیس‌کرمی همزمان با آغاز هفته هلال‌احمر در جمع خبرنگاران گفت: رویکرد کلی ما در سال 93 تهیه سند توسعه نظام سلامت با زیرمجموعه‌های متنوعی است تا از این طریق نقشه راه حوزه سلامت جمعیت هلال‌احمر برای حرکت بهتر دوشادوش نظام سلامت کشور مشخص شود.

وی در پاسخ به اینکه تکلیف تبدیل معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر به سازمان سلامت که سابق بر این بحث آن مطرح بوده است، توضیح داد: هم‌اکنون همسو با تدوین طرح تحول جمعیت هلال‌احمر معاونت ما نیز در حال تهیه برنامه‌های خود همپای این تحول است که در این زمینه تعیین ساختار هم خواهیم کرد که امیدواریم به سمت سازمان سلامت هم پیش رویم.

به گفته رئیس‌کرمی، موضوع تشکیل سازمان سلامت، پیشنهادی کارشناسانه بوده که باید مسیر کارشناسی خود را سپری کند، اما در مجموع مسئولان جمعیت هلال‌احمر کلیت تشکیل این سازمان را پذیرفته‌اند.
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که هم‌اکنون در تعداد زیادی از استانها مراکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر فعال شده است، گفت: همچنین در هفته هلال‌احمر، ۴ مرکز درمانی و توانبخشی در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقائی تجهیز و افتتاح خواهد شد.

وی همچنین درباره مرکز اقامتی که قرار بود در مجتمع دارویی و درمانی هلال‌احمر افتتاح شود، توضیح داد: افتتاح این مرکز که قرار است به منظور رفاه بیماران شهرستانی و بیماران مراجعه‌کننده از خارج کشور راه‌اندازی شود، به علت مشکلات اعتباری به هفته هلال‌احمر نرسیده، اما در آینده نزدیک از آن بهره‌برداری خواهد شد.

رئیس‌کرمی با اشاره به دیگر برنامه‌های معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی در هفته هلال‌احمر اظهار کرد: به همین منظور برنامه‌هایی چون مانورهای منطقه‌ای مشترک درمان اضطراری در ۹ منطقه کشور برگزار می‌شود و مراکز درمانی و توانبخشی جمعیت در مازندران و زنجان افتتاح خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این هفته به منظور پوشش خدمات توانبخشی ویژه ورزشکاران، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ورزش و جوانان و بیمارستان نورافشار جمعیت هلال‌احمر امضا خواهد شد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در حال حاضر 26 مرکز جمعیت هلال احمر در 18 کشور خارجی فعال است، گفت: هلال‌احمر در 12 کشور آفریقایی 18 مرکز درمانی، 4 کشور آسیایی 5 مرکز درمانی و در 2 کشور آمریکای لاتین 3 مرکز درمانی فعال دارد.

به گفته وی، در سال گذشته ارزش ریالی داروهایی که جمعیت هلال احمر در اختیار مراکز درمانی خارج از کشور قرار داده 21 میلیارد ریال بوده و 10 میلیارد ریال دارو هم به کشورهای گرفتار در مشکل و بحران اهدا شده است.

اجرای برنامه توانبخشی درب منازل

در ادامه دکتر سید مسعود مرعشیان مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: واحدهای توانبخشی جمعیت با هدف حرکت از بخشی‌محوری به سمت بیمار محوری، به مراکز جامع توانبخشی ارتقا می‌یابند.

وی گفت: سال گذشته برنامه توانبخشی درب منزل را با نگرشی جدید اجرا کردیم و در سند جدید تحول معاونت، قصد داریم تا این برنامه را توسعه دهیم.

مرعشیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون هلال‌احمر در 28 استان 97 واحد توانبخشی دارد، اظهار کرد: به علاوه برنامه توسعه توانبخشی فیزیکی جمعیت هلال‌احمر از سال 91 در شهرهای بالای 250 هزار نفر جمعیت اجرا شده که با توجه به ارائه خدمات بسیار ارزان به مردم در این مراکز، از استقبال بسیار خوبی برخوردار بوده است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته 147 هزار نفر از خدمات مختلف توانبخشی جمعیت هلال‌احمر بهره‌مند شده‌اند، افزود: هم‌اکنون در مجموع از 3 سال قبل، هلال‌احمر هیچ بیمار پشت‌نوبتی برای دریافت خدمات نداشته‌ است.

به گفته مرعشیان، جمعیت هلال‌احمر در ارائه خدمات ارتوپدی فنی در بخش پروتز 70 درصد و در اورتز 40 تا 50 درصد ارزانتر از سایر مراکز به مددجویان خدمت ارائه می‌دهد و در خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی از تعرفه‌های بخش دولتی وزارت بهداشت و درمان پیروی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha