چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 111388

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نادیده گرفتن مهارت ماماها آمار سزارین را افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نادیده گرفتن مهارت ماماها آمار سزارین را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن اشرفیان صبح امروز در همایش تجلیل از روز ماما در سالن شهید شجاعیان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت:  بدون تحرک و ورزش روزانه، در حقیقت تخت‌های بیمارستان را برای خود رزرو می‌کنیم زیرا تغذیه و ورزش سالم عامل مهم جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلب و عروق بوده و در مقابل بیماری‌ها بشر را  بیمه می‌کند.

وی به نقش موثر ماماها در امر آموزش اشاره کرد و گفت: ماماها نقش موثری در آگاهی دادن به جامعه به ویژه در مسائل مربوط به زنان و زایمان به مادران داشته و تاثیر ویژه‌ای در آنها می‌گذارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: اینکه تصمیم‌گیری به عهده قشر خاصی باشد و افراد تاثیرگذار نادیده گرفته شوند، عامل بروز مشکلات عدیده می‌شود.

اشرفیان با اشاره به اینکه متوسط سزارین در جهان 15 تا 25 درصد بوده اما در کشور ما  46 درصد است، خاطرنشان کرد: این مسئله به دلیل نادیده گرفتن ماماها در امر آموزش و دخالت در کارهای اساسی است و این مسئله سبب شد تا 80 درصد زایمان‌ها متمایل به سزارین باشد.

وی به عواقب سوء سزارین اشاره کرد،گفت: بیمارهای گوناگونی وجود دارد که ناشی از سزارین است و بیمار بدون اطلاع از این عواقب اقدام به سزارین می‌کند.

اشرفیان با بیان اینکه آمار زایمان‌های طبیعی در روستاها وضعیت بسیار مناسبی نسبت به شهرها دارد، گفت: اگر در روستاها تنها به پزشک متکی می‌شدیم به چنین موفقیت‌هایی دست نمی‌یافتیم، ما به کمک کارشناسان و بهورزان تمام مادران و نوزادان را زیر نظر گرفتیم.

وی خواستار مشارکت بیشتر ماماها در پیگیری و آموزش مادران باردار شد و افزود: ماماها که خانواده شهری را در پایگاه شهری به عهده دارند باید 12 درصد جمعیت را در پوشش داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: گاهی شاهد برخورد نادرست عده‌ای در بیمارستان‌ها با مادرانی که اقدام به زایمان طبیعی می‌کنند هستیم، این مداخله ماماها را می‌طلبد تا با حضور پررنگ‌تر جلوی این برخوردها را بگیرند.

وی با بیان اینکه 71 درصد مرگ و میر نوزادان به واسطه کم وزنی و نارس بودن زمان تولد است که ناشی از عدم مراقبت در حین بارداری و قبل بارداری است، افزود: 600 هزار نفر در سال حین حاملگی می‌میرند که این امر سبب می‌شود یک میلیون کودک بی‌مادر شوند.

اشرفیان خطاب به ماماها خاطرنشان کرد: ماماها حوزه شهری مستقر در پایگاه از پزشک بخواهند پیگیری، نظارت و آدرس مادران را در اختیار شما قرار دهند تا با نظارت کافی از مرگ و میر مادران و نوزادان  جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل به ماماها و پزشکان زنان و زایمان توصیه کرد به دنبال پول نباشید، مادران را دریابید، ماماها باید مدعی و وکیل مادران باشند، شادی را در شاد نگهداشتن همه خانواده‌ها ببینید، تنها به واسطه زایمان ایمن شادی روز ماما مضاعف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha