سازمان جهانی بهداشت (WHO) یك فهرست ایمنی برای استفاده در اتاق‌های عمل جراحی در سراسر جهان تهیه و منتشر كرده است كه هدف از آن كاهش خطرات مشكلات ناشی از جراحی‌های مهم است.

این سازمان اعلام كرده است كه نیمی از این مشكلات و ناراحتی‌های ناشی از جراحی‌های بزرگ و جدی قابل پیشگیری هستند. آمارها نشان می‌دهد كه در هر سال 234 میلیون مورد جراحی بزرگ پیش می‌آید به این معنی كه از هر 25 نفر یك تن نیازمند انجام چنین جراحی‌هایی می‌شود.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، مطالعات نشان می‌دهد كه درصد مهمی از این تعداد منجر به ناراحتی‌های قابل پیشگیری یا حتی مرگ بیماران می‌شود.

مارگارت چان دبیر كل سازمان جهانی بهداشت ژنو در بیانیه‌ای در این باره اظهار داشت: جراحات و مرگ و میر ناشی از جراحی‌های قابل پیشگیری هم اكنون به یك نگرانی رو به رشد تبدیل شده است. بنابراین استفاده از یك فهرست ایمنی بهترین راه برای كاهش خطاهای جراحی و در نتیجه بهبود ایمنی بیماران است.

بر اساس این گزارش، مطالعات حاكی از آن است كه در كشورهای صنعتی ناراحتی‌ها و مشكلات بزرگ مربوط به جراحی بین سه تا 16 درصد از موارد جراحی‌ها را شامل می‌شود. هم چنین در كشورهای در حال توسعه نرخ مرگ و میر در حین جراحی‌های مهم بین 5 تا 10 درصد است. در حالی كه نرخ مرگ و میر تنها بر اثر بیهوشی عمومی بیش از یك مورد از هر 150 جراحی در بخش‌هایی از كشورهای صحرای آفریقا است.

اتول گاوانده، جراح و استاد دانشگاه‌ هاروارد نیز در این باره گفت: هر چند تغییرات بهبودبخش مهمی در جریان جراحی‌ها طی دهه‌های گذشته صورت گرفته اما هنوز در نقاط مختلف جهان وضعیت امنیت و كیفیت آن متفاوت است كه باید مورد بررسی قرار گرفته و برای بهتر كردن آنها اقدام شود و فهرست ایمنی سازمان جهانی بهداشت با این هدف تنظیم شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha