سازمان بهزیستی کشور با مشاهده روند رو به افزایش تعداد کودکان خیابانی در سطح جامعه از سال 1378 اقدام به تهیه و اجرای طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی در سطح کشور کرده و از سال 1384 با تصویب آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در جلسه مورخ 26/4/1384 وظیفه ساماندهی این افراد و خانواده‌های آن‌ها به‌صورت قانونی به سازمان بهزیستی محول شده است.

محدودیت‌های قانونی برای حمایت از کودکان خیابانی

سلامت نیوز: سازمان بهزیستی کشور با مشاهده روند رو به افزایش تعداد کودکان خیابانی در سطح جامعه از سال 1378 اقدام به تهیه و اجرای طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی در سطح کشور کرده و  از سال 1384 با تصویب آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در جلسه مورخ 26/4/1384 وظیفه ساماندهی این افراد و خانواده‌های آن‌ها به‌صورت قانونی به سازمان بهزیستی محول شده است.

به گزارش سلامت نیوز ،دکتر محمد نفریه معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: سازمان بهزیستی با بررسی روند اجرای طرح فوق و ویژگی‌های کودکان پذیرش شده به این نتیجه رسیده است که نگهداری کوتاه مدت کودکان و ارائه خدمات به آن‌ها در مدت نگهداری با توجه به جمعیت بالای 80 درصدی کودکان دارای خانواده، کمک چندانی به مقابله با این پدیده نمی‌کند و لازم است اقدام مداخله‌ای خاصی در این خصوص صورت پذیرد. لذا این سازمان از سال‌جاری اقدام به راه‌اندازی رسمی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده کرده است.

نحوه ارائه خدمات در این مراکز:

در ابتدای کار تیم تخصصی طبق یک برنامه مدون به اماکن پرتردد و عمومی مراجعت می کنند  و به شناسایی کودکان خیابانی و خانواده شان می پردازند.  سپس اطلاعات لازم را در زمینه چگونگی امکان بهره‌مندی کودک و خانواده وی از حمایت‌های این فعالیت به او انتقال می‌دهند. همچنین تلاش می‌کنند امکان ارائه برخی خدمات (آموزشی، بهداشتی، درمانی و...) را درمحل حضور کودکان بدون الزام آن‌ها برای مراجعه به مرکز بررسی نمایند و پیشنهادات لازم را به مسئول مرکز ارائه دهند.

تعداد افراد تحت پوشش:

تعداد مراکز سازمان برای ساماندهی کودکان خیابانی در سال 92 به 41 مرکز رسید که 5000 کودک خیابانی در آن‌ها پذیرش شدند. از چالش‌های پیش روی سازمان بهزیستی در فرایند بازتوانی کودکان خیابانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف - محدودیت‌های قانونی در حمایت و تحت پوشش قرار دادن کودکان دارای خانواده؛ در اکثر موارد پدر کودک با حکم قاضی کودک را از مرکز خارج کرده و او را دوباره برای تکدی گری و کار به خیابان می‌فرستد.

ب‌ - محدودیت‌های قانونی برای مددکاران اجتماعی در فرایند کمک به کودکان دارای سرپرست

ج‌ - اجرا نشدن قوانین مربوط به اتباع خارجی

د‌ - تمایل نداشتن بخش غیر دولتی به حمایت از کودکان خیابانی ایرانی دارای خانواد

م - محدودیت منابع دولتی؛ برای اجرای بهینه این فعالیت نیاز است حداقل 35 مرکز غیر دولتی با سرانه هزینه راه‌اندازی به میزان 800 میلیون ریال به مراکز موجود اضافه شود. هزینه اشتغال، مسکن، حرفه‌آموزی، بیمه بازنشستگی و توانمند‌سازی بلند مدت جهت هر کودک و خانواده بطور متوسط 40 میلیون ریال است.

ن ‌- عدم اجرای مصوبه هیأت وزیران در ساماندهی کودکان خیابانی از سوی 11 دستگاه‌ موظف

ی‌ - متأسفانه در حال حاضر مجوزهای مراکز غیر دولتی فعال در زمینه کودکان کار و خیابان توسط وزارت کشور صادر می‌شود که این مسأله عملاً امکان نظارت تخصصی بر فعالیت‌های این مراکز و همچنین همکاری بین سازمان بهزیستی با این مراکز را مختل نموده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha