معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: از پزشکان درخواست داریم فقط اقلامی که در فهرست مجوزدار وزارت بهداشت موجود است را تجویز کنند، چون مصرف کالایی که در فهرست وزارت بهداشت نیست، تایید نشده است.

درخواست معاون وزیر از پزشکان/ تعیین سقف هزینه جراحی های غیرضروری

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: از پزشکان درخواست داریم فقط اقلامی که در فهرست مجوزدار وزارت بهداشت موجود است را تجویز کنند، چون مصرف کالایی که در فهرست وزارت بهداشت نیست، تایید نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند در حاشیه بازدید مسئولان وزارت بهداشت از روند اجرایی شدن طرح ساماندهی نظام سلامت در بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: در راستای اجرای این طرح، بیمارستان و داروخانه داخل آن موظفند تمام تجهیزات و داروهای مورد نیاز بیماران را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه در این صورت دیگر بیمار یا همراهانش جهت تهیه این اقلام به خارج از بیمارستان هدایت نخواهند شد، افزود: از پزشکان درخواست داریم فقط اقلامی که در فهرست مجوزدار بهداشت موجود است را تجویز کنند چون مصرف کالایی که در فهرست وزارت بهداشت نیست، تایید نشده است.

دیناروند با بیان اینکه کمبودهای ما بسیار انگشت شمارند و دارو در صورت رعایت فهرست مجوز دار وزارت بهداشت، دچار کمبود نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در این طرح کمیته دارو و تجهیزات پزشکی در سطح بیمارستان امام تشکیل شده که فهرست فارماکوپه داروهای بیمارستان را تعیین کنند تا خارج از این فهرست دارو تجویز نشود. در مورد خیلی از داروهای کمیاب نیز داروهای مشابه تجویز خواهد شد.

وی ادامه داد: داروهای بیماران سرپایی شامل پرداخت های 10 درصدی و 5 درصدی نمی شود و فقط بیماران بستری تحت پوشش طرح ساماندهی نظام سلامت هستند.

به گفته دیناروند، بخشی از اعتبار مورد نیاز این طرح را پیش از شروع آن ابلاغ کرد و اعتبار را در اختیار دانشگاهها قرار داد به طوریکه از روز 15 اردیبهشت این اعتبارات آزاد شدند تا بتوان خدمات تحت پوشش طرح ساماندهی نظام سلامت را به بهترین نحو ارائه داد.

تشکیل کمیته های نظارتی جهت بررسی هزینه های القایی

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از نگرانی های ما بحث افزایش هزینه های القایی توسط کادر درمانی است، خاطرنشان کرد: البته راه های کنترل این وضعیت پیش بینی شده و کمیته هایی جهت نظارت و کنترل هزینه های سنگین در بیمارستانها تشکیل خواهد شد. برخی از اعمال جراحی نیز بدون تصویب این کمیته ها قابل انجام نیست.

به عقیده وی، در گذشته انتظار این بوده که مردم در بیمارستانهای دولتی بیش از 10 درصد پرداخت نکنند ولی چون به مرور زمان تعرفه های بیمارستانی نتوانست هزینه ها را جبران کند و پوشش بیمه کامل نبود، برای این که خدمات متوقف نشود، هزینه آنها از بیمار گرفته می شد. به گونه ای که تا قبل از شروع طرح ساماندهی نظام سلامت، مردم به طور میانگین به جای ده درصد، 40 درصد از هزینه ها را پرداخت می کردند.

تعیین سقف هزینه جراحی های غیرضروری توسط دولت

دیناروند گفت: در حال حاضر موظفیم در بیمارستانها، مکانیسم های کنترلی را ارائه دهیم تا تجویزهای غیر منطقی صورت نگیرد و اعمال جراحی غیر ضروری انجام نشود.

وی ادامه داد: هزینه های خدمات حتی هزینه های جراحی گران قیمت شناخته شده است و در صورت ضرورت و به خطر افتادن جان بیمار، تمام این اعمال انجام شده و بیمار تنها ده درصد از هزینه ها را پرداخت خواهد کرد. در مورد اعمال جراحی غیر ضروری نیز دولت سقف تعریف کرده است.

افزایش 66 درصدی سرانه دریافتی بیمه ها

دیناروند در پایان گفت: دولت بیمه ها را در خصوص اجرایی شدن طرح ساماندهی نظام سلامت تقویت کرده و اعتباراتی را به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص داده است. بیمه تامین اجتماعی نیز قول همکاری داده و امیدواریم در زمینه تسویه حساب بیماران دیگر مشکلات گذشته را با بیمه ها نداشته باشیم. چون سرانه دریافتی بیمه ها در قانون بودجه بهتر شده و امسال افزایش 66 درصدی داشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha