استخدام نیروی قراردادی به جای پرستارانی که به مرخصی زایمان می‌روند، برقراری نظام پرداخت هماهنگ میان پرستاران و بکارگیری 33 هزار دانشجوی پرستاری در مراکز درمانی از جمله موضوعاتی بود که معاون پرستاری وزیر بهداشت امروز اعلام کرد.

سلامت نیوز: استخدام نیروی قراردادی به جای پرستارانی که به مرخصی زایمان می‌روند، برقراری نظام پرداخت هماهنگ میان پرستاران و بکارگیری 33 هزار دانشجوی پرستاری در مراکز درمانی از جمله موضوعاتی بود که معاون پرستاری وزیر بهداشت امروز اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت امروز صبح در نشست خبری خود بر اجرای 4 طرح این معاونت برای تحول در خدمات پرستاری کشور خبر داد.

وی گفت: این 4 برنامه از میان 168 برنامه که برای تحقق مأموریت‌های هشت گانه ابلاغی از سوی وزیر تهیه شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت رفع کمبود نیروی پرستاری را یکی از این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت 30 تا 35 درصد طی چند روز گذشته به مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها افزوده شده است به همین دلیل ما دو راهکار برای افزایش تعداد پرستاران در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: راهکار اول راه‌اندازی آژانس‌های پرستاری غیردولتی در سراسر کشور است که این آژانس‌ها خدمات پرستاری افرادی که مایل هستند به صورت پاره‌ وقت کار کنند را خریداری می‌کنند.

میرزابیگی در مورد راهکار دوم گفت: استفاده از توان مغفول مانده در دانشگاه‌های پزشکی مورد دومی است که باید به آن بپردازیم به همین منظور طرحی آماده شده که تمام دانشجویان ترم 6 بعد دانشگاه پرستاری با یک دستمزد خوب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به کارگیری شوند.

وی تعداد این دانشجویان را 32 تا 33 هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که 25 هزار نفر از این دانشجویان در این طرح مشغول به فعالیت شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت زمان اجرای این طرح را به صورت رسمی از هفته آینده عنوان کرد و گفت: این طرح هم اکنون در دانشگاه‌های بزرگ ما اجرایی شده است و مطمئن باشید که هیچ کمبود اعتباری جهت اجرای این طرح نخواهیم داشت.

وی در مورد احتمال استخدام این دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی گفت: این موضوع به مسئولان خود دانشگاه‌ها مرتبط می‌شود و آنها باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند اما به عقیده من این کار فرصتی برای دو طرف ایجاد می‌کند تا از توانایی‌های یکدیگر باخبر شوند.

میرزابیگی برنامه دوم جهت تحول در نظام پرستاری را نرم‌افزاری کردن مسائلی دانست که امروز به صورت دستی و سنتی در حال انجام است و تأکید کرد: باید به سمت استانداردسازی خدمات پرستاری پیش رویم و یکی از مأموریت‌های ما استفاده از فناوری‌های روز در پرستاری باشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تحول سوم را تهیه الگوی لباس مشترک برای پرستاران دانست و گفت: تعدد و تکثر لباس‌های پرستاران به حدی است که وقتی من معاون پرستاری وارد مراکز درمانی می‌شوم نمی‌توانم پرستار را از غیرپرستار تشخیص دهم.

وی مهمترین تحول نظام پرستاری را نظام پرداخت عادلانه در میان گروه غیرپزشکی مانند پرستاران و پیراپزشکان عنوان کرد و افزود: اطمینان می‌دهم به این افراد که عدالت نسبی در بحث پرداخت‌ها وجود داشته باشد البته این حرف ما به این معنی نیست که حقوق افراد افزایش پیدا می‌کند چرا که دولت حقوق تمامی کارمندان را به صورت مساوی افزایش داده پرداخت عادلانه به این معنی است که ما برای عملکرد بهتر هر پرستار حقوق او را افزایش دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری به پروژه تشکیل پرونده پرستاری برای بیماران اشاره کرد و گفت: حتی در کشورهایی که در قد و قواره ایران نیستند برای بیماران پرونده پرستاری تشکیل می‌شود با این حال ما در طی این هستیم که اگر نمی‌توانیم پرونده پرستاری تشکیل دهیم یک برگه به پرونده پزشکی بیماران اضافه کنیم و در آن پرستار مراقب را مشخص کنیم.

میرزابیگی همچنین به تأسیس خانه‌های مراقبت و مراکز مراقبت‌های پزشکی در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: پرستاران نه تنها در مراکز درمانی بله در تمام سطوح جامعه باید به ارائه خدمت بپردازند.

موضوع بعدی که معاون پرستاری وزارت بهداشت به آن اشاره کرد بحث جایگزینی نیروهای قراردادی به جای پرستارانی است که از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند.

وی در این زمینه گفت: در دانشگاه کوچکی مانند زنجان صد پرستار به صورت همزمان مرخصی زایمان گرفته‌اند که این کار را برای خدمت‌رسانی دچار مشکل کرده است به همین منظور طرحی تهیه کرده‌ایم که برای جایگزینی پرستارانی که مرخصی زایمان می‌گیرند دانشگاه‌ها نیروی قراردادی جذب کند.

میرزابیگی بومی‌گزینی در دانشگاه‌های پرستاری را از دیگر برنامه‌های آتی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: با این اقدام خدمات پرستاری به صورت بومی در شهرها ارائه می‌شود و پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی شهر و مناطق محروم را ترک نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha