مدیركل برنامه‌ریزی منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت با اعلام این كه در صورت تایید ریاست جمهوری، 150 میلیارد تومان به صورت تن خواه به وزارت بهداشت كمك مالی می‌شود از تشكیل كمیته‌ای در این نهاد به منظور بررسی مشكلات بودجه بخش بهداشت، درمان و بیمه و اصلاح اساسی اعتبارات این بخش در سال 88 خبر داد.

مسعود ابوالحلاج در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بدهی 150 میلیارد تومانی وزارت بهداشت به شركت‌های دارویی، این امر را ناشی از كمبود بودجه وزارت بهداشت دانست و اذعان كرد: در پی بروز بحران دارویی ناشی از كمبود بودجه، مبلغ مورد نظر با تایید ریاست جمهوری به منظور پرداخت بدهی به این شركت‌ها اختصاص می‌یابد.


كسری امسال اعتبارات بهداشت و درمان 600 میلیارد تومان و سال گذشته300 میلیارد تومان

وی میزان كسری اعتبارات بخش بهداشت و درمان را در سال 87، 600 میلیارد تومان برآورد كرد و با اشاره به كسری 300 میلیارد تومانی این بخش در سال گذشته، گفت: كمبود 900 میلیارد تومانی بهداشت و درمان موجب بروز مشكلات جدی نه تنها در بخش دارو بلكه در انجام تعهدات به پزشكان، پرداخت بدهی به شركت‌های طرف قرارداد و پیگیری پروژه‌های بیمارستانی شده است.

مدیركل برنامه ریزی منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت در این رابطه با بیان اینكه بیمارستان‌ها نیز با مشكلاتی به ویژه در رابطه با تامین ملزومات دارویی مواجه هستند، تصریح كرد: علاوه بر این وزارت بهداشت در راه اندازی بیمارستان‌های از پیش برنامه ریزی شده و همچنین انجام سایر پروژه‌های بیمارستانی با موانع مالی روبرو است.

ابوالحلاج افزود: در لایحه بودجه نیز120 میلیارد تومان به منظور تامین تجهیزات بیمارستان‌ها اختصاص یافت كه این مبلغ نیز هنوز محقق نشده است.


كسری زیاد اعتبارات این بخش، مشكلات اساسی را به دنبال خواهد داشت

به گفته وی اگرچه مقرر است 150 میلیارد تومان به صورت تن خواه پرداخت در ازای كسر مبلغ فوق از اعتبارات مشخص تا پیش از پایان سال در اختیار بخش بهداشت و درمان قرار گیرد اما همچنان كسری زیاد اعتبارات این بخش مشكلات اساسی را به دنبال خواهد داشت.

مدیركل برنامه ریزی منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت براین اساس به سیاست‌های انقباضی وزارت بهداشت اشاره و خاطرنشان كرد: ‌در این شرایط باید كسری بودجه را به نحوی در بخش‌های مختلف با صرفه جویی جبران كنیم.

ابوالحلاج با تاكید براین كه موارد صرفه جویی را نمی‌توان به طور علنی عنوان اما در عین حال اضافه كرد: كنترل اضافه كارها،‌سمینارها، جلسات و كارگاه‌ها از جمله این موارد است.


كسری بودجه هر ساله بهداشت و درمان دلیل عمده تشكیل كمیته‌ای ویژه در ریاست جمهوری

وی از سوی دیگر وجود كسری بودجه هر ساله بهداشت و درمان را دلیل عمده تشكیل كمیته‌ای ویژه در ریاست جمهوری دانست و با بیان اینكه این كمیته تاكنون چند جلسه را پشت سر گذاشته است، یادآور شد: نتایج تصمیم گیری‌ها در آینده‌ای نزدیك مشخص خواهد شد.

مدیركل برنامه ریزی منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تركیب جدید كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری كرد تا در سال 88 شاهد تحول بنیادی در میزان بودجه بهداشت و درمان باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha