چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه ایجاد روابط انسانی در محیط کار و زندگی موجب احساس آرامش و امنیت می‌شود گفت: رضایت شغلی موجبات آرامش و موفقیت را به همراه دارد.

سلامت نیوز: یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه ایجاد روابط انسانی در محیط کار و زندگی موجب احساس آرامش و امنیت می‌شود گفت: رضایت شغلی موجبات آرامش و موفقیت را به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با اشاره به اینکه هدف از آرام زیستن، درمان فشارهای احساسی و عاطفی است گفت: باید از شدت فشارهای روانی بکاهیم و آنها را از بین ببریم وگرنه زندگی پر استرس و بی‌معنی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با ایجاد روابط انسانی در محیط کار و زندگی می‌توان به آرامش دست یافت گفت: در این ارتباط توجه به سه عنصر محیط، افکار و واکنش‌های جسمی و روانی ضروری است. با ارتباط انسانی و انتخاب شغل و شیوه‌های مناسب زندگی می‌توان از استرس‌های بی‌مورد اجتناب کرد.

شعاع کاظمی یادآور شد: داشتن شغل‌های اجرایی و پست‌های مهم و عالی‌رتبه، انسان را در معرض بیشترین میزان استرس عاطفی قرار می‌دهد. مشاغلی که احساس فوریت‌های زمانی را در ضرب‌العجل‌های محدودی طلب می‌کنند، خطرناک‌تر هستند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد که سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های شریان‌های قلب در افرادی که به این گونه حرفه‌ها اشتغال دارند شایع‌تر است. کار زیاد، بر سلامت جسم و روان اثر منفی می‌گذارد و انسان را رنجور می‌کند. 

این دکترای روانشناسی تصریح کرد: اگر کار زیاد، تشویق و اعتبار عمومی را برای انسان به ارمغان آورد به وی احساس رضایت می‌بخشد و او را به نوعی در موقعیتی قرار می‌دهد که همه، ارزش و اعتبار کار او را درک کنند، در این صورت کار زیاد نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست.

شعاع کاظمی افزود: این موضوع به ویژه در موقعیت‌های شغلی که مورد علاقه انسان باشد صدق می‌کند ولی اگر شغل رضایت‌بخش نباشد عامل عمده‌ای برای بروز استرس‌های عاطفی، افسردگی و اضطراب است.

این دانشیار دانشگاه الزهرا یادآور شد: افرادی که به دلایل مادی ناچار هستند به چنین مشاغلی تن دهند و کارآیی خوبی هم ندارند، این عدم کارآیی اغلب موجب می‌شود که مورد انتقاد و تحقیر هم قرار گیرند این خود عامل پیدایش استرس‌های عاطفی شدیدتری در آنها می‌شود.

احساس رضایت و شادکامی ضامن سلامت روح و جسم است

وی با بیان اینکه احساس رضایت و شادکامی در زندگی و کار، از مهم‌ترین عواملی است که سلامت جسم و روان انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: تحقیقات نشان داده است بیماری شریان‌های قلب که در کاهش طول عمر موثر است در افرادی که زندگی شاد و آرامی دارند و از شغل خود راضی هستند و دارای ارتباط اجتماعی مطلوب نیز هستند کمتر دیده می‌شود.

شعاع کاظمی انسان بودن و انسانی فکر کردن و رفتار انسانی داشتن را مهمترین ویژگی بارز انسانهای موفق عنوان کرد و افزود: تغذیه مناسب، موسیقی آرام‌بخش و پیاده‌روی در پارک‌ها و مراکز سرسبز، ورزش و به ویژه شنا حداقل دو نوبت در هفته، معاشرت با دوستان و خویشاوندانی که از بودن با آنها احساس شادمانی بیشتر می شود، سبب تضمین سلامت جسم و روح و موفقیت در زندگی است.

این دانشیار دانشگاه الزهرا خاطر نشان کرد: حفظ سلامت جسم و روان و شرکت در جلسات سرور و شادمانی، بهترین آرام‌بخش است چون احساس شادکامی و رضایت به ارمغان می‌آورد. استفاده صحیح از اوقات فراغت و تعطیلات در حدود امکانات که بخشی از شیوه صحیح زندگی و عامل ایجاد و حفظ سلامت روان و ضد استرس است نیز بسیار سودمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha