مشاور حقوقی رئیس سازمان نظام پزشکی با طرح این پرسش که امروز موضوع اصلی این است که آیا اگر یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته دچار ایست قلبی شد، پزشک می‌تواند دستور عدم احیای او را صادر کند، گفت: این موضوع نیاز به کار و تهیه دستور‌العمل دارد.

آیا پزشکان می‌توانند دستور عدم احیای بیماران سرطان پیشرفته را صادر کنند؟

سلامت نیوز: مشاور حقوقی رئیس سازمان نظام پزشکی با طرح این پرسش که امروز موضوع اصلی این است که آیا اگر یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته دچار ایست قلبی شد، پزشک می‌تواند دستور عدم احیای او را صادر کند، گفت: این موضوع نیاز به کار و تهیه دستور‌العمل دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمود عباسی مشاور حقوقی رئیس سازمان نظام پزشکی در اولین سمپوزیوم بررسی جنبه‌های فقهی، حقوقی و اخلاقی مراقبت‌های پایان حیات بیماران گفت: علم پزشکی در حال زایش و نو شدن است و این علم مصون از خطا و خطر نیست.

وی ادامه داد: یکی از شاکله‌های اصلی پزشکی مسائل حقوقی است به طوری که هر پزشک باید در تخصص خود تبدیل به یک فقیه شده باشد و در لحظات حساس جراحی بتواند بهترین تصمیم را بر طبق اصول شرعی و اخلاقی بگیرد.

مشاور حقوقی رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد:‌ باید تلاش زیادی انجام شود تا آن طور که شایسته و بایسته یک نظام اسلامی است عمل کنیم و در این زمنیه دست به دست هم دهیم تا راه‌های جدید را پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: امروزه پزشکان ما در موضوع بیماران پایان حیات نمی‌توانند رفتار مناسبی را داشته باشند چرا که هیچ پرتکلی وجود ندارد و تنها یک رساله دکتری در حوزه اخلاق پزشکی توسط دکتر شمسی و تحت نظارت آیت‌الله محقق داماد نوشته شده که امیدواریم از این رساله پروتکل‌های تکمیلی استخراج شود.

عباسی تأکید کرد: امروز این موضوع مطرح است که اگر یک بیمار سرطان پیشرفته دچار ایست قلبی شد آیا پزشک مجاز است که دستور عدم احیا را صادر کند؟ به طور قطع این موضوع نیاز به کار و تهیه دستور‌العمل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha