تغییرات و نوسانات شدید آب و هوایی احتمالی بر اثر گرم شدن جهان ممكن است سبب شیوع غیرقابل كنترل بیماری‌ها و مرگ و میر گسترده حیات وحش شود.

گروهی از دانشمندان موارد عینی از بروز نخستین نمونه از وقوع یك چنین اپیدمی هایی را كشف كرده‌اند.

این در حالیست كه پیش‌بینی شده است گرم شدن جهان، به تغییرات شدید آب و هوایی و بروز پدیده‌هایی چون خشكسالی و سیل‌های عظیم نیز منجر می‌شود و چنین رویدادی وضعیت قابل مهار بیماری‌ها را تغییر داده و سبب شیوع متعدد بیماری‌های اپیدمی شده و تلفات جانی بسیار سنگینی و فجایع بزرگی ایجاد می‌كند.

یك نمونه بارز از این وفور بیماری در سالهای 1994 در «پارك ملی سرنگتی» در شرق آفریقا و نیز در سال 2001 در «گرونگورو» كراتر رخ داده است. در موارد مذكور محققان پس از بررسی شیوع ویروس هاری دریافتند كه تعداد كثیری از شیرها بر اثر شیوع این ویروس كشته شده‌اند.

«كرایگ پكر» اكولوژیست دانشگاه مینه سوتا گفت: این بیماری اثرات وحشتناكی چون تشنج صرعی و عدم كنترل حركت اندام توسط حیوان، قفل شدن دندان‌ها و كف كردن دهان در پی دارد.

لیندا مانسون، پاتولوژیست و دامپزشك دانشگاه كالیفرنیا می‌گوید:‌ شیرهایی كه از این ویروس جان سالم به در برده بودند، لاغر و ضعیف و دچار تغییرات فیزیكی شده بودند كه معمولا پس از بهبود و رهایی از بیماری هاری دیده نمی‌شد. علت این امر ممكن است شیوع این ویروس و ابتلا به بیماری در پی بروز خشكسالی‌های شدید در سالهای 1994 و 2001 باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha