پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲

۸۵ درصد کودکان خیابانی دارای پدر و مادر هستند که عدم وجود قوانین مناسب در این خصوص سازمان بهزیستی با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

سلامت نیوز: ۸۵ درصد کودکان خیابانی دارای پدر و مادر هستند که عدم وجود قوانین مناسب در این خصوص سازمان بهزیستی با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از افکارنیوز، محمد نفریه، معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال گذشته بیش از ۵هزار کودک خیابانی توسط سازمان بهزیستی کشور ساماندهی‌ و به مراکز نگهداری سپرده‌ شدند.

وی ادامه داد: ۳۵درصد این کودکان اتباع بیگانه بوده و ۸۵ درصد آن‌ها دارای پدر و مادر می‌باشند که مورد سوءاستفاده‌ی والدین خود قرار گرفته و تعداد کمی از آن‌ها در فقر مالی به سر می‌برند که عدم وجود قوانین مناسب موجب می‌شود تا مجددا به اجتماع برگردانده شوند.

نفریه افزود: از ۱۴ سال قبل وظیفه‌ی نگهداری از کودکان خیابانی به سازمان بهزیستی سپرده شد که در گذشته اغلب کودکانی که به مراکز ما ارجاع داده می‌شدند یا بی‌سرپرست بودند و یا بد سرپرست اما در حال حاضر مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که این کودکان اغلب دارای پدر و مادر می‌باشند.

وی تصریح کرد: کودکان خیابانی بعد از جمع‌آوری به مراکز نگهداری کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت ارجاع داده می‌شوند که از بهمن‌ماه سال ۹۱ مراکزی را راه‌اندازی نموده‌ایم به عنوان مراکز حمایت از کودکان خیابانه که روزانه هستند.

نفریه اظهار داشت: این طرح در ۵ استان و ۱۵ مرکز در سطح کشور به صورت پایلوت اجرایی شد که قرار است تعداد استان‌ها را به ۱۵ و تعداد مراکز را به ۵۰مرکز افزایش دهیم.

وی گفت: این مراکز روزانه بوده و در آن خدماتی از جمله غذای گرم، مسایل تفریحی،‌روانشناسی، حرفه‌آموزی مددکارانه، سوادآموزی و آموزش مهارت‌های زندگی ارائه می‌گردد و اغلب این مراکز توسط خیرین اداره می‌شود.

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر لایحه‌ای به مجلس ارائه شده،‌تحت عنوان حمایت از کودکان کار دیده که به وسیله‌ی آن می‌توان تا حد بالایی از سوء استفاده از این کودکان توسط پدر و مادرشان جلوگیری نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha