وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت را اعلام کرد.

آخرین وضعیت طرح تحول سلامت/افزایش 12 درصدی مراجعات بیمارستانی

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس سالانه روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت: براساس اخبار رسیده از سراسر کشور و همچنین حضور گروه‌های ناظر در مراکز درمانی تقریبا 90 درصد بسته‌های اعلامی وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت، رعایت می‌شود.

وی افزود: البته در این زمینه نقایصی هم وجود دارد که عمده آنها به تجهیزات پزشکی بسیار گرانقیمت بازمی‌گردد. برخی تجهیزات از قیمت بسیار گرانی برخوردارند که ستاد وزارت بهداشت باید در مورد آنها تعیین تکلیف کند.

وی افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی را از زمان شروع اجرای طرح تحول نظام سلامت یادآور شد و گفت: شاید عده‌ای صبر کرده‌اند تا این طرح آغاز شده و پس از آن برای دریافت خدمت مراجعه کنند. برخی دیگر نیز ممکن است تصور کرده باشند که این طرح کوتاه‌مدت است اما این اطمینان را می‌دهم که طرح تحول در دولت فعلی ادامه می‌یابد. البته خدمات ارائه شده هنوز خدمات اولیه است و برنامه‌ها به تدریج کامل خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: طبق آمار رسیده، طی سه روز گذشته بار مراجعات به مراکز درمانی 12 درصد اضافه شده است. متناسب با این موضوع ستادی در دانشگاه‌ها جهت حضور در مراکز درمانی، نظارت بر امور و رفع مشکلات احتمالی، تشکیل شده است.

وی افزود: به عنوان مثال دو روز گذشته مراجعه به بیمارستان امام خمینی (ره) بسیار افزایش یافت که رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران شخصا جهت رفع مشکلات دو نوبت در این بیمارستان حضور پیدا کرد.

کمبود نیروی انسانی و فشار مضاعف بر کادر درمان

وی کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات در اجرای طرح تحول خواند و گفت: پیش از این نیز فشار کاری زیادی متوجه پرستاران، رادیولوژیست‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... بود؛ اما اکنون با اجرای طرح تحول تمام گروه‌های پزشکی فشار مضاعفی را متحمل می‌شوند.

هاشمی ادامه داد: به این منظور مجوزهایی جهت تامین منابع و همچنین تکمیل نیروهای انسانی مورد نیاز در هر بخش را در دستور کار داریم. چرا که باید خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها ارتقا یابد. از قبل نیز پیش‌بینی افزایش بار مراجعات به بیمارستان‌ها را داشتیم. این افزایش مراجعات ممکن است باعث نارضایتی شود اما در مجموع باید یکی دو هفته صبر کرد تا برنامه به آرامش رسیده و تیم درمانی نیز در کل کشور به حداکثر آمادگی دست یابند.

پایش روزانه وزارت بهداشت از طرح تحول

وزیر بهداشت تاکید کرد که به صورت روزانه گزارش‌گیری، پایش و آمارگیری در هزینه‌ها، مراجعات و مشکلات طرح تحول صورت می‌گیرد. روزانه بیش از صدها سوال دانشگاه‌ها از سوی ستاد وزارتخانه پاسخ داده می‌شود.

استفاده از دانشجویان سال آخر پرستاری امروز ابلاغ می‌شود

هاشمی همچنین گفت: این اجازه داده شده است که روسای دانشگاه‌ها در قالب شرکت‌های خدماتی و تامین نیروی انسانی بتوانند مشکلات را برطرف کنند. امروز ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود تا بتوانند از ظرفیت کار دانشجویان سال آخر پرستاری استفاده کنند و به این ترتیب پرستاران وارد ناوگان ارائه خدمت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha