پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از پیگیری راه‌اندازی و توسعه کلینیک‌های تخصصی مددکاری اعتیاد خبر داد.

سلامت نیوز: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از پیگیری راه‌اندازی و توسعه کلینیک‌های تخصصی مددکاری اعتیاد خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بابک دین پرست صبح امروز پنجشنبه در نشست مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعضای انجمن مددکاری ایران، افزود: امروزه کم‌تر سازمان و نهادی در دنیا وجود دارد که پی به اهمیت مددکاری اجتماعی نبرده و ردپای این مددکاران در آن سازمان دیده نشده باشد.

وی با بیان اینکه امروزه اکثر کشورها مددکاران اجتماعی را به عنوان گروه اصلی درمان‌گر پذیرفته‌اند، گفت: چندی پیش تحقیقی در مورد نقش مددکاری در آمریکا انجام شد و مشخص شد که تا سال 2020 در حوزه مددکاری شاهد افزایش 25 درصدی هستیم.

دین پرست در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ترک جسمانی اعتیاد و سم‌زدایی کوچک‌ترین بخش در درمان اعتیاد است، گفت: مباحث روان‌شناسی و توانمندسازی معتادان برای ماندگاری در چرخه درمان بسیار مهم است و این در حالی است که مددکاری اصل درمان اعتیاد است.

75 درصد از بهبودیافتگان مجددا به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند

وی عدم پذیرش معتادان از سوی خانواده‌ها را یکی از مشکلات جدی در درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: 75 درصد از بهبودیافتگان مجددا به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند و رمز تداوم و پیش‌گیری از اعتیاد، دوباره فعالیت‌های مددکاری است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدریکی دیگر از مشکلات درمان اعتیاد را ننگ و عار دانستن اعتیاد زنان دانست که سبب کاهش مراجعه زنان به مراکز درمانی می‌شود و افزود: 9.3 درصد از جمعیت معتادان را زنان تشکیل داده‌اند و این در حالی است که براساس آمار سه روز گذشته سازمان پزشکی قانونی که در مورد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر بود شاهد افزایش 15 درصدی مرگ زنان معتاد هستیم.

وی با بیان اینکه علی رغم هجمه شدید تغییر الگوی مصرف براساس آمار منتشره از سوی پزشکی قانونی شاهد کاهش 3.3 درصدی مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر هستیم، گفت: 71 درصد از زندانیان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با مساله مواد مخدر درگیرهستند و این در حالی است که 40 هزار نفر از زندانیان نیز به دلیل اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدردر مورد الزام حضور مددکاران اجتماعی در مراکز موضوع ماده 16 که ضمن انجام فعالیت‌های مرتبط، مسئولیت پیگیری ادامه برنامه‌های درمانی معتادان پس از ترخیص و اجرای مراقبت‌های بعد از خروج را برعهده دارند، گفت: در طول ماه‌های پایانی سال، 51 هزار و 800 نفر در مراکز ماده 16 پذیرش شده‌اند.

دین‌پرست با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز برای فراهم نمودن زمینه فعالیت پررنگ‌تر مددکاران در چرخه درمان اعتیاد تمهیداتی را اندیشیده و در دستورکار قرار داده است، گفت: به هر حال باید از ظرفیت کم‌نظیر حدود 10 هزار مددکار در کشور بهره برد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 6 هزار و 341 مرکز درمانی در کشور وجود دارد که 76 هزار و 400 نفر در طول سال 92 تحت پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند، گفت: 89 درصد از معتادان تحت پوشش مراکز غیردولتی و سمن‌ها قرارگرفته‌اند و بر همین اساس راه‌اندازی و توسعه کلینیک‌های تخصصی مددکاری اعتیاد به صورت ویژه و جدی در دست پیگیری قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha