پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 111498

وزیر بهداشت با انتقاد از برخی انجمن‌ها و جامعه پزشکی در زمان‌هایی که باید در جهت ساماندهی نظام سلامت پای کار بیابند، گفت: معمولا منفی بافی‌ها و نقدها وجود دارد، اما پای عمل که می‌رسد همراهان کم‌شمار و کم‌تعداد هستند. بنای وزارت بهداشت آن است که سلامت جزو اولویت‌های اصلی کشور باشد؛ چرا که مردم آن قدر در فشارند که سیاستمداران باید به این حوزه اهمیت دهند. حال که این فرصت فراهم شده باید از آن نهایت استفاده را کرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با انتقاد از برخی انجمن‌ها و جامعه پزشکی در زمان‌هایی که باید در جهت ساماندهی نظام سلامت پای کار بیابند، گفت: معمولا منفی بافی‌ها و نقدها وجود دارد، اما پای عمل که می‌رسد همراهان کم‌شمار و کم‌تعداد هستند. بنای وزارت بهداشت آن است که سلامت جزو اولویت‌های اصلی کشور باشد؛ چرا که مردم آن قدر در فشارند که سیاستمداران باید به این حوزه اهمیت دهند. حال که این فرصت فراهم شده باید از آن نهایت استفاده را کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس سالانه روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی،افزود: این موضوع به معنای جذب منابع صرف نیست، بلکه باید ساختار را نیز تغییر دهیم. در این تغییر ساختار، انجمن‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند. تامین منابع مالی یکی از ابزار تحول در نظام سلامت است. این در حالی است که ایجاد فرهنگ در تصمیم‌گیرندگان اصلی کشور از آن مهم‌تر است و باید باور کرد که توسعه در سایه سلامتی مردم میسر است.

وزیربهداشت تصریح کرد: بنای دولت بر تعامل و استفاده از تمام ظرفیت‌هاست. شعار دولت نیز اعتدال است و تصورش بر آن است که کشور به آرامش نیاز دارد. به این ترتیب تندروی نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه مشکلات زیادی را نیز سبب می‌شود. بنابراین یکی از نهادهایی که می‌تواند به این موضوع توجه کند بی‌تردید جامعه پزشکی است. این کشور ساخته نمی‌شود، مگر آنکه همه در آن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر قرار است کشور پیشرفت کند بی‌تردید این امر با آرامش، وحدت و همدلی شدنی خواهد بود. ما هم بنایمان در وزارت بهداشت برهمین موضوع است به ویژه آنکه وزارت بهداشت یک وزارتخانه خدماتی است که با جان مردم در ارتباط است. بنابراین در مجموعه‌های خدماتی باید دقت مضاعف باشد.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه در جامعه پزشکی نحله‌های فکری متعددی وجود دارد. شاید بخشی از عقب‌ماندگی صنف ما نسبت به سایر صنوف، همین نحله‌های فکری متعدد است. اگر مسیر حرکت جامعه پزشکی به همین شکل ادامه یابد این صنف روز به روز باعث تضعیف جامعه پزشکی، حرمت شکنی در درون و هجمه از بیرون خواهد شد. امیدواریم عقلا طوری مسیر را هدایت کنند که منافع جامعه حفظ شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد وزارت بهداشت همیشه ضعیف بوده، به طوری که هیچ‌گاه سر آن با بدنه‌اش در تناسب نبوده است، گفت: گذشته از سلیقه‌پردازی‌های سیاسی و شخصی، جذابیتی هم در ستاد وزارتخانه نبوده است. بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از کارها بر زمین مانده است. در این دوره تعدادی آمده‌اند که کمک کنند و هیچ ادعایی هم ندارند. بنایمان نیز استفاده از خردجمعی است و ای کاش جامعه پزشکی نقد منصفانه‌ای از درون داشته باشد و خود را طور دیگری نگاه کند.

هاشمی افزود: اگر در بهداشت فرهنگ‌سازی نشود طبیعی است که در درمان هم پاسخگو نخواهیم بود و اگر خلیج فارس هم طلا شود و به نظام سلامت وصل شود باز هم پاسخگو نخواهیم بود. بنابراین بخش مهمی از این موضوع به فرهنگ سازی بازمی‌گردد که انجمن‌ها نقش مهمی در آن دارند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت انجمن‌ها در تمام مباحث حوزه سلامت، افزود: معمولا صدای انجمن‌ها جایی بلند می‌شود که یا تعرفه‌ها مناسب حالشان نبوده یا حکم حبسی داده شده؛ انجمن‌ها باید در تمام زمینه‌ها اظهار نظر کنند وقتی شما پای کار نیستید طبیعی است که تک‌صدایی وجود دارد و به این ترتیب در یک برهه زمانی 5-6 نفر به نمایندگی از جامعه پزشکی حرف می‌زنند و عمل می‌کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی باید قدرتمند شود. انجمن‌ها نیز باید نقش خود را ایفا کنند، درغیر اینصورت کار ما لنگ خواهد بود. کمک انجمن‌های پزشکی زمانی موثر خواهد بود که فردی نباشد و فراگیر باشد. ما خواستار آنیم که انجمن‌ها بخشی از کار ما را از دوشمان بردارند؛چرا که کار وزارت بهداشت سیاست‌گذاری و نظارت است.

وزیر بهداشت افزود: اگر امروز اخلاق پزشکی آسیب‌ دیده، به جز انجمن‌ها چه کسی می‌تواند آن را ترمیم کند. تعداد افرادی که آبروی جامعه پزشکی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند شاید به 100 نفر هم نرسد. آیا انجمن نمی‌تواند موارد مربوطه در حوزه خود را فراخوانده و آنها را نصیحت کند؟ بی تردید نقش انجمن‌ها در این زمینه بسیار اثرگذار است.

وی گفت: از سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها می‌خواهم که خود را نقد درونی کرده و پای کار بیایند، چرا که در غیر این صورت کار درست نمی‌شود.

هاشمی به برنامه تحول نظام سلامت که از روز پانزدهم اردیبهشت در سراسر کشور اجرایی شده اشاره کرد و گفت: شاید مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش این برنامه همان بخش پرداخت 10 درصدی هزینه‌ها از سوی مردم است. این موضوع بی تردید به سالم‌سازی فضای بیمارستان‌ها بسیار کمک خواهد کرد. شک ندارم که اجرای طرح برای روسای بیمارستان‌ها سخت است. بی تردید این برنامه به زمان نیاز دارد و کمک انجمن‌ها در اجرای مناسب این طرح بسیار مناسب است و ضرورت دارد که انجمنها کمک کنند، البته موارد بسیار خوب در حال دنبال شدن است.

وی در پایان طرح جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع سربازی نانوشته‌ای است که برای جامعه پزشکی اجرا می‌شود، آیا ادامه چنین طرحی پس از 30 سال منصفانه است؟ باید دریافت‌های مناسب برای پزشکان مناطق محروم تعریف شود. از طرف دیگر هرچقدر هم که روشنفکرها انتقاد کنند باید بومی‌گزینی صورت گیرد تا نهایتا پس از 5 تا 10 سال این مشکل برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha