یك كارشناس تغذیه با تاكید بر مصرف میوه در طول روز گفت: سالیانه 217 میلیون نفر در اثر مصرف كم میوه در جهان می‌میرند.

علیرضا ابوالفضلی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار كرد: از آنجا كه میوه‌ها دارای فیبر و سرشار از املاح و ویتامین‌ها هستند، بنابراین توصیه می‌شود روزانه 2 تا 4 واحد میوه در طول روز مصرف شود.


 فیبرموجود در میوه‌ها از بروز سرطان‌های كولون، روده و دستگاه گوارش جلوگیری می‌كند


بیماران دیابتی در مصرف میوه‌هایی از جمله انگور، موز و خربزه محتاط باشند


سیب به لحاظ داشتن فیبرخوراكی در پیشگیری از بروز سرطان سینه و پروستات بسیار مفید است

وی افزود: میوه‌ها به لحاظ فیبرموجود در آنها برای جلوگیری از بروز سرطان‌های كولون، روده و دستگاه گوارش مفید هستند.

وی با بیان این كه بیماران دیابتی باید در مصرف بیش از حد 3 میوه از جمله انگور، موز و خربزه محتاط باشند، توصیه كرد: بیماران دیابتی می‌توانند از سیب به لحاظ دارا بودن پكتین موجود در آن استفاده كنند.


وی خاطرنشان كرد: میوه سیب به لحاظ داشتن فیبر خوراكی برای پیشگیری از بروز سرطان سینه و پروستات بسیار مفید است.


مصرف میوه‌های حاوی ویتامین c سبب افزایش جذب آهن دریافتی بدن می‌شوند


مصرف سالاد با آب لیمو بعد از غذا در افزایش جذب آهن موثر است

ابوالفضلی با اشاره به این كه میوه‌های حاوی ویتامین c بهتر است بعد از غذا میل شود، توصیه كرد: مصرف میوه‌های حاوی ویتامین c سبب افزایش جذب آهن دریافتی بدن می‌شوند.


وی برای افزایش جذب آهن در بدن توصیه كرد: بهتر است افراد سالاد را ترجیحا با مقداری آب لیمو بعد از غذا میل كنند.

این كارشناس در ادامه تاكید كرد:‌ بیمارانی كه ناراحتی كلیوی دارند از مصرف بیش از حد موز كه دارای مقدار بالای پتاسیم است، اجتناب كنند.


مصرف كمپوت و ساندیس برای افراد دیابتی مضراست


استفاده از مركبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خربزه در كودكان یكسال باعث بروز آلرژی می‌شود

وی مصرف كمپوت و ساندیس و آب میوه های تجاری را برای افراد دیابتی مضر دانست و تصریح كرد: دیابتی‌ها نباید از این ماده غذای استفاده كنند؛ چرا كه سبب افزایش قند خون در این بیماران می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف میوه هندوانه در كودكان زیر یكسال به علت وجود رنگدانه‌های قرمز و همچنین میوه هایی مثل مركبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خربزه نیز در كودكان یكسال باعث بروز آلرژی و حساسیت شده و ممنوع است.

كارشناس تغذیه مركز بهداشت شهرستان یزد بیان كرد: كودكان نباید در طول روز بیش از حد میوه مصرف كنند؛ چرا كه این امر سبب كم اشتهایی آنها می‌شود.


مصرف میوه به لحاظ كالری بیشتر به جای وعده شام كاملا اشتباه است


مصرف كم میوه عامل 19 درصد سرطانهای دستگاه گوارش است

وی گفت‌:‌ از آنجا كه افراد بعضا به جای وعده شام از چند عدد میوه استفاده می كنند باید گفت این باور كاملا اشتباه است؛ چرا كه مصرف چند میوه كالری بیشتری را در بدن ایجاد می‌كند. در حالی كه مصرف نان و پنیر و یك عدد گوجه یا خیار سبز دارای كالری كمتری است.


وی توصیه كرد:‌ میوه‌های رنگی مثل سیب قرمز، انار به لحاظ دارا بودن بتا كاروتن از بروز سرطانها جلوگیری می‌كنند.

ابوالفضلی با اشاره به این كه مصرف كم میوه عامل 19 درصد سرطانهای دستگاه گوارش است، خاطرنشان كرد: 31 درصد بیماریهای قلبی – عروقی و 11 درصد سكته‌های مغزی در جهان ناشی از مصرف كم میوه است و همچنین سالیانه 217 میلیون نفر در اثر كاهش مصرف میوه و سبزی می‌میمرند.

ابوالفضلی گفت: میوه‌ها چربی و پروتئین زیادی ندارند و انرژی آن به دلیل قند و كربوهیدراتهای آن است.

وی، یك قطعه هندوانه یا خربزه، 1 عددسیب متوسط، 3 عدد زردآلو، 5 عدد گیلاس، 15 حبه انگور، نصف لیوان آب میوه را هر كدام یك واحد میوه عنوان و توصیه كرد: ‌هر فرد بر حسب شرایطش باید روزانه 2 تا 4 واحد میوه مصرف كند.

این كارشناس تغذیه در پایان ضمن تاكید بر این كه افراد نباید از آب میوه‌های تجاری به عنوان میوه طبیعی و صددرصد سالم استفاده كنند، توصیه كرد: این آب میوه ها به لحاظ افزودنی‌های موجود برای افراد چاق و مستعد اضافه وزن مضر بوده و در ردیف نوشابه‌ها محسوب می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha