جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 111512

تعریق دست‌ و پا عارضه‌ای است که بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند و در نتیجه عوامل زیادی بروز می‌کند، مانند عوامل ژنتیکی، بیماری‌های جسمی یا اضطراب‌های روحی و روانی.

چرا دست بعضی عرق می‌کند

سلامت نیوز: تعریق دست‌ و پا عارضه‌ای است که بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند و در نتیجه عوامل زیادی بروز می‌کند، مانند عوامل ژنتیکی، بیماری‌های جسمی یا اضطراب‌های روحی و روانی.

افرادی که به طور ژنتیک دچار این مشکل هستند از همان سنین پایین با تعریق بیش از اندازه دست ها مواجه می شوند. در افراد دیگر نیز تعریق بیش از اندازه کف دست ها به دلیل اضطراب های درونی به وجود می آید. این افراد در پاسخ به عوامل استرس زا بیشتر عرق می کنند.

راه حل دارد؟

متاسفانه درمان های موجود در این زمینه چندان مورد رضایت متخصصان پوست و مو نیست. در گذشته از روش های سنتی مانند ترکیبات گیاه حنا، سدر یا اسطوخودوس استفاده می شد. امروز اساس درمان این افراد بسته به دلایل آن متفاوت است. مشاوره روان درمانی و رفع تعارض های درونی برای رفع اضطراب و تعریق این قبیل افراد موثر است. در موارد مربوط به عوامل ارثی از روش هایی مانند ترکیبات آلومینیوم (کلرور آلومینیوم) و ترکیبات عنصر زیرکونیوم که به صورت فرآورده های محلول، لوسیون، پماد و کرم در بازار وجود دارد، استفاده می شود. این فرآورده ها به صورت موضعی استفاده می شود.

بعضی از این فرآورده ها باید زیر نظر پزشک متخصص پوست استفاده شود و بعضی دیگر به صورت آماده در بازار به فروش می رسد. اساس این درمان ها کنترل تعریق است و تاثیری در درمان ریشه ای آن ندارد.

روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد، مانند استفاده از داروهایی که به داروهای آنتی کولینرژیک معروف هستند. عوارضی که این داروها ایجاد می کنند برای افراد آزاردهنده اند، به همین دلیل استقبال چندانی از این روش ها نمی شود.

جراحی، آخرین راه حل در موارد حاد

از روش های جراحی در موارد بسیار شدید استفاده می شود. در این روش اعصابی که مسئول تحریک غدد عرق است قطع می شود. البته از این روش ها به دلیل مشکلاتی که در پی دارد، کمتر استفاده می شود.

درمان با سم

بتازگی روش تزریق سمی به نام بوتولینوم یا بوتولینوم توکسین معرفی شده که در واقع دارویی گرفته شده از سم نوع خاصی میکروب است که به صورت موضعی تزریق می شود. کاربرد اصلی این دارو در درمان های چین و چروک صورت است اما برای کنترل تعریق کف دست و پا نیز استفاده می شود. این دارو باید به وسیله متخصصان پوست و جراحان پلاستیک تجویز شود. در صورت انجام صحیح این روش توسط پزشک متخصص، فرد تا مدت ها از تعریق بیش از اندازه کف دست و پا رها می شود.

منبع:‌ جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha