شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 111533

 براساس طرح پیشگیری از «کاهش رشد جمعیت کشور»، آموزش‌های قبل از ازدواج به افراد در راستای کنترل و کاهش جمعیت در مراکز بهداشتی حذف خواهد شد.

سلامت نیوز:  براساس طرح پیشگیری از «کاهش رشد جمعیت کشور»، آموزش‌های قبل از ازدواج به افراد در راستای کنترل و کاهش جمعیت در مراکز بهداشتی حذف خواهد شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، رئیس سازمان بهزیستی درحالی از در دستور کار بودن آموزش‌های قبل از ازدواج خبر داده است که پیش از این یک نماینده مجلس عنوان کرده بود:  براساس طرح پیشگیری از «کاهش رشد جمعیت کشور»، آموزش‌های قبل از ازدواج به افراد در راستای کنترل و کاهش جمعیت در مراکز بهداشتی حذف خواهد شد.

اظهارات شهلا میرگلو بیات و طیفی از نمایندگان که به بهانه افزایش جمعیت به دنبال تصویب طرحی هستند که به ظن برخی کارشناسان نه‌تنها منطقی نیست که آثار زیانباری بر سلامت فردی و اجتماعی افراد دارد، در روزهای اخیر مورد انتقاد بوده است.

انتقادات بیشتر حول محور ایجاد محدودیت برای وسایل و روش‌های پیشگیری از بارداری بوده است. در یکی از این واکنش‌ها مدیركل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت درباره طرح مجلس عنوان کرد: «نباید دسترسی مردم به وسایل پیشگیری از بارداری را ببندیم». محمداسماعیل مطلق، تاكید کرد: «ما تاكنون قانونی نداشتیم كه بخواهد شیوه‌های پیشگیری از فرزندآوری را اجبار كند یا مثلا وازكتومی اجباری باشد.

زمانی كه موضوع كنترل جمعیت مطرح شد با تبلیغ‌ها و برنامه‌هایی كه بود این موضوع به فرهنگ تبدیل شد. الان هم باید برای افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی كرد ». از طرف دیگر و همزمان که انتقادات نسبت به اظهار نظرهای طیفی خاص از نمایندگان مجلس درباره حذف آموزش‌های پیش از ازدواج ادامه دارد، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های اختصاصی سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری و آگاه سازی عمومی از رونمایی و اجرای برنامه جامع پیشگیری خانواده محور بهزیستی با تکیه بر آموزش مهارت‌های زندگی خبر داه است.

همایون‌هاشمی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به‌عنوان تخصصی‌ترین نهاد در حوزه پیشگیری و آگاه‌سازی عمومی امسال بنای خود را بر توسعه مفاهیم پیشگیری و آگاه سازی عمومی مبتنی بر خانواده گذاشته است تاکید کرده است: معتقدیم اگر بخواهیم تک تک افراد جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه کنیم، باید از خانواده شروع کنیم.

او با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌های قبل از ازدواج و زندگی مشترک در دستور کار بهزیستی قرار گرفته، گفته است: علاوه بر ارائه مشاوره رایگان برای کارگران، پکیج‌های آموزشی ویژه مبتنی بر مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیز تدوین شده‌است.

هاشمی با اشاره به تدوین 16 عنوان کتاب مجله با موضوع “زندگی” و دو عنوان کتاب با موضوع «فرزندآوری و جمعیت» گفته است: همین کتاب مجله‌ها را برای تمام گروه‌های جمعیتی منطبق بر آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های اولیه محیط‌های اجتماعی تولید خواهیم کرد. آخرین اخبار از بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش رشد جمعیت كشور در جلسه این هفته كمیسیون بهداشت و درمان حکایت دارد.

یک فوریت طرح افزایش جمعیت پیش از این به تصویب مجلس رسیده بود با این وجود، برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرده اند هنوز بررسی‌ها در این زمینه انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha