شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 111546

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه احیای کامل دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، وضعیت دریاچه ارومیه را محصول 30، 40 سال سوء تدبیر در عرصه محیط زیست دانست و گفت: برای حل مشکل دریاچه باید ریسک کرد.

راه‌ حل مشکل دریاچه ارومیه کوتاه مدت نیست

سلامت نیوز: رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه احیای کامل دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، وضعیت دریاچه ارومیه را محصول 30، 40 سال سوء تدبیر در عرصه محیط زیست دانست و گفت: برای حل مشکل دریاچه باید ریسک کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا تابش با تاکید بر اینکه نباید با مساله دریاچه ارومیه برخورد احساسی کرد، گفت: متاسفانه در مساله دریاچه ارومیه مثل خیلی از مسائل دیگر در کشور با احساسات مردم بازی می‌نیم و احساسی عمل می‌کنیم و به مردم قول و وعده می‌دهیم در حالیکه باید با این موضوع به صورت فنی و علمی برخورد کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه محصول 30، 40 سال سوء تدبیر در عرصه محیط زیست و استفاده از منابع طبیعی کشور است، گفت: راه‌حل مساله ارومیه یک ساله، دو ساله و یا پنج ساله نیست و ما نباید مردم را امیدوار کنیم بلکه این موضوع نیاز به جراحی‌هایی با ریسک بسیار بالا دارد که همه باید پای آن بایستند حتی نمایندگان مردم در مجلس.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: وقتی بیماری مشکل حادی دارد گاهی ممکن است برای انجام یک عمل جراحی ریسک مردن فرد را هم بپذیرند. ما هم نمی‌توانیم به عنوان مجلس، دولت یا قوه قضاییه فقط مصالح خود را در نظر بگیریم بلکه مواردی است که باید اقدامات بازدارنده‌ای انجام دهیم و این ممکن است خیل زیادی از مردم را ناراضی و شاکی کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه حل مشکل دریاچه ارومیه نیاز به جراحی عمیق، دقیق، پر ریسک و پرتنشی دارد، افزود: هر وقت همه قبول دارند که پای تبعات این جراحی بایستند اقدامات ما برای حل بحران دریاچه ارومیه می‌تواند منتج به نتیجه شود و جلوی مرگ تدریجی اما عاجل دریاچه را بگیرد و در جهت احیای آن اقداماتی انجام شود.

تابش تاکید کرد: ما نمی‌توانیم فقط برای خوشایند مردم حرف‌هایی بزنیم و آنها را امیدوار کنیم اما هیچ کاری انجام ندهیم زیرا ملاحظاتی داریم که ممکن است به محبوبیت ما لطمه وارد شود یا دولت و قوه قضاییه ممکن است اقداماتی کنند که خوشایند طیفی از مردم نباشد. به هر حال باید واقعیت را بپذیریم.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه راهکار علمی و فنی برای حل مشکل دریاچه ارومیه آماده است و باید قابلیت اجرا پیدا کند، خاطرنشان کرد: ما نمایندگان مجلس یا قضات،‌ مسئولین دولتی و هر فرد مسئولی در این زمینه باید منافع مردم را در نظر بگیریم و اگر راهکاری بود که به ضرر ما هم بود باید به آن تن دهیم وگرنه دریاچه ارمیه از بین خواهد رفت.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه راهکار سریعی برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد، ادامه داد: از نظر فنی و تخصصی معلوم است که چه چیزی باعث شده دریاچه ارومیه به این روز بیفتد و راهکار آن هم مشخص است اگرچه بطئی و کندی است. ما باید ابتدا مریض را در حال مرگ و میر را احیا کنیم و نگه داریم و بعد کم کم سلامت را به او باز گردانیم.

تابش با بیان اینکه سلامت کامل دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، وضعیت بارندگی، تخریب محیط زیست و احداث پل و جاده در دریاچه ارومیه خسارات وارده به دریاچه ارومیه جبران‌ناپذیر است و امکان اینکه دریاچه ارومیه مثل روز اول شود وجود ندارد.

وی افزود: ارتزاق و ممر درآمد ده‌ها هزار کشاورز در اطراف دریاچه ارومیه از چاه‌های آبی است که همین باعث شده حوضه آبریز دریاچه تضعیف شود اما چه کسی می‌تواند جلوی مردم بایستد و بگوید که می‌خواهیم چاه‌های کشاورزی را پلمپ کنیم. هر گاه همه به این اتفاق و اتحاد رسیدیم می‌توانیم برای حل مشکل دریاچه ارومیه نیز اقدام کنیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خاطرنشان کرد: شاید دولت کمتر ملاحظاتی برای حل مشکل دریاچه ارومیه داشته باشد چرا که نهایتا دولت پاسخگوست اما همکاران نماینده ما باید بیشتر به راه‌حل‌های فنی و اقتصادی برای حل مشکل دریاچه گردن بنهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha