شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 111563

تاكنون هیچگاه، به صورت كتبی حكم زندان برای پزشكی صادر نشده و در احكام صادره قضات، پزشكان را به جریمه نقدی محكوم می كردند. البته جریمه های دیگری به صورت توبیخ، تذكر، درج در پرونده یا مدت كوتاهی محرومیت از طبابت نیز بوده است.

زدودن اعتماد به خاطر یك درصد خطا؟

سلامت نیوز: تاكنون هیچگاه، به صورت كتبی حكم زندان برای پزشكی صادر نشده و در احكام صادره قضات، پزشكان را به جریمه نقدی محكوم می كردند. البته جریمه های دیگری به صورت توبیخ، تذكر، درج در پرونده یا مدت كوتاهی محرومیت از طبابت نیز بوده است.

 محمدحسین قربانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در روزنامه اعتماد نوشت: هفته پیش در برنامه تلویزیونی نبض، كه به صورت ویژه، مسائل و مشكلات حوزه سلامت را مورد بررسی قرار می دهد، موضوعی مطرح شد كه باعث تشویش افكارعمومی و پزشكان زحمتكش شد. در این برنامه با اشاره به ماده 616 قانون مجازات اسلامی كه مجازات سه تا شش ماه حبس یا تا «74» ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یك میلیون ریال جزای نقدی را قانونگذار برای قصور پزشكی تعیین كرده است، اعلام شد كه قاضی نمی تواند چنین جریمه هایی را تبدیل به وجه نقد كند و این جریمه ها باید حكم زندان داشته باشد كه این حكم ممكن است از یك تا 3 سال باشد.

اما گاهی قصور و مشكلاتی در حوزه پزشكی پیش می آید كه جریمه هایی را هم طبق قانون مجازات اسلامی برایش تعیین كرده اند. اما ماده 616 قانون مجازات اسلامی كه در دهه 70 به تصویب رسید و ماده قانونی جدیدی نیست، برای گرفتاری ها و مشكلاتی بود كه در بیمارستان ها و مطب ها پیش می آمد، به طور مثال اگرمشكل پزشكان قصور و كم كاری بود، هم آن پزشك و هم چند درصدی از كادر پزشكی مورد بازخواست قرار می گرفتند.

اما تاكنون هیچگاه، به صورت كتبی حكم زندان برای پزشكی صادر نشده و در احكام صادره قضات، پزشكان را به جریمه نقدی محكوم می كردند. البته جریمه های دیگری به صورت توبیخ، تذكر، درج در پرونده یا مدت كوتاهی محرومیت از طبابت نیز بوده است. قصور كادر پزشكی كه از عمد نیست. به طور مثال ممكن است پزشك، در یك جراحی آسیبی به بیمار وارد كند و در بررسی های تخصصی مشخص شود كه پزشك تنها یك درصد مقصر است. اگر قاضی برای این یك درصد حكم زندان صادر كند، شائبه یی در ذهن دیگر پزشكان ایجاد می شود كه شاید آن حس اعتماد و نوعدوستی در درمان پزشكی، دچار سوال و چالش شود و پزشك با خود بگوید اگر من دچار مشكل شوم باید به زندان بروم. اعتباراتی كه در بودجه سال 93 به حوزه درمان اختصاص یافته، نقطه عطفی در بهبود شرایط درمانی كشور محسوب می شود.

اقداماتی نیز در وزارت درمان آغاز شده است كه دارای جنبه های مثبت فراوانی است. اكنون طرح تحول سلامت در حال اجرا است. به گونه یی كه در بیمارستان های دولتی بیمار فقط 10 درصد از هزینه درمان را می پردازد. تمامی این امور در راستای مثبتی قرار دارند و نباید نادیده گرفته شوند. بنابراین ایجاد چنین شائبه هایی درست نیست، زیرا امكان دارد، این شائبه ها یك درصد از جامعه پزشكی را هم شامل نشود و این شائبه هایی كه پیش می آید، آن وقت اعتماد جامعه پزشكی از بین می رود.

جامعه پزشكان باید اعتماد را به مردم بدهند و همچنین با پشتكار و تعهدی كه به جامعه دارند به كارشان ادامه دهند. به هر حال ممكن است چنین قصوراتی كه از عمد هم نیست ایجاد شود. امیدواریم پزشكان ما به چنین قضایایی توجه نكنند و همچنان به كار خود ادامه داده و این جریان را به صورت قانونی و از طریق قوه قضاییه تا رفع كامل شائبه ها پیگیری كنند.
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha