وزیر بهداشت گفت: در سفری که به استان ایلام داشتم مشاهده کردم که 50 درصد مردم آنجا تحت پوشش کمیته امداد هستند.به همین دلیل بسته مهمی پیش‌بینی شده برای افرادی که با هزینه های درمان زیر خط فقر می‌روند این افراد شناسایی و حمایت می‌شوند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: در سفری که به استان ایلام داشتم مشاهده کردم که 50 درصد مردم آنجا تحت پوشش کمیته امداد هستند.به همین دلیل بسته مهمی پیش‌بینی شده برای افرادی که با هزینه های درمان زیر خط فقر می‌روند این افراد شناسایی و حمایت می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در کنگره جامه جراحان کشور گفت: از تشکیل جامعه جراحان 30 سال می‌گذرد و باید در عین تفاوت دیدگاه‌ها این را بپذیریم که باید در کنار هم برای رسیدن به هدفی واحد تلاش کنیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم غوغاسالاری، کارهای دولت به خوبی پیش می‌رود . رئیس‌جمهور به وعده‌های خود پایبند است و در جهت آسایش مردم نهایت تلاش را می‌کند. در وزارت بهداشت نیز برخی مشکلات مزمن است و مربوط به چندین دهه گذشته است و برخی عاجل است.

هاشمی گفت: اما در بحث آموزش از هم‌گسیختگی داریم که حاصل گسترش بی‌رویه و بدون برنامه است. در گذشته 5 تا 7 دانشکده بیشتر نبود اما اکنون 91 دانشکده داریم.

وی با اشاره به بخش پژوهش نیز گفت: در این حوزه کارهای فاخر کم داریم و علی‌رغم اینکه از نظر رتبه بین‌المللی کارهای با ارزشی کرده‌ایم اما زیرساخت‌های پژوهش نیاز به بازتوانی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه درمان نیز در بخش دولتی و خصوصی مشکلات زیاد است و در مورد بهداشت نیز به شبکه‌ای که 30 سال پیش احداث شد و الان در حال فرسودگی است افتخار می‌کنیم در حالی که افراد آن در حال بازنشستگی هستند و خانه‌های بهداشت باید بازسازی شوند.

وی تصریح کرد: جراحی را باید از جایی که آلودگی بیشتر است آغاز کنیم و امروز در جایی هستیم که توجه به سلامت از اولویت‌های دولت است. علی‌رغم اینکه از انصراف دادن یارانه‌ها استقبال نشد اما بخش عمده‌ای از اعتبارات به حوزه سلامت داده شد.

وی با قدردانی از کمک‌های رئیس قوه قضائیه گفت: در موضوع خودساخته‌ای که برای جامعه پزشکی رخ داد. نهایت لطف و سرعت به خرج داده شد تا ظلمی که به مردم و پزشکان قرار بود اعمال شود برطرف شد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی رهبری گفت: تا قبل از آن همکاری بین وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها شبیه مشکل مزمن شده بود به طوری که همکاری خوبی با وزارت صنعت انجام نشده بود یا اتوبان در شهر ساخته می‌شود ولی پایگاه اورژانس در آن پیش‌بینی نمی‌شود. منطقه 22 احداث می‌شود اما مرکز درمانی برایش پیش‌بینی نمی‌شود و در سموم، اقتصاد و گردشگری و به طور کلی در حوزه‌های مرتبط ما فقط در اسم متولی سلامت هستیم یا حضور نداریم یا حرفمان خریدار ندارد.

وزیر بهداشت گفت: در مورد بیمه‌ها نیز مشکل عمده داشتیم که در این سیاست‌های کلی تولیت با وزارت بهداشت شد. باید ببینیم چه وقت به سرانجام می‌رسد. اکنون فرصت‌های طلایی‌ به وجود آمده که می‌توان مشکلات نظام سلامت را برطرف کرد.

وی افزود: البته دولت هم مظلوم است امروز در جلسه‌ای که با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران داشتیم اعلام شد که اگر هر دولت یا گروه دیگری بود که ظرف کمتر از سه ماه، 3 میلیون نفر را بیمه می‌کرد و طرحی با 5 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کرد سر و صدای زیادی به راه می‌انداخت.

وی گفت: اما دولت با احترام و علاقه‌مندی وظیفه خود می‌داند که در بحث بیمه و مردم روستایی کمک کند.

وزیر بهداشت افزود: از دیگر مشکلات حوزه درمان این است که بیمه حمایت‌های لازم را از بیمارستان‌ها نمی‌کرد و هر روز بسته‌ای از بیمه‌ها خارج می‌شد و در نتیجه مدیر بیمارستان مجبور می‌شد که آزمایشگاه و داروخانه خود را به بخش‌های دیگر بدهد و در نتیجه پولش از جیب مردم در می‌آمد.

هاشمی گفت: ادامه این روند نشان داد که این مبالغ هزینه‌های زوری بود که به زندگی مردم تحمیل شد.

وی با اشاره به طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گفت: حقوق این پزشکان چندین‌برابر افزایش می‌یابد و معتقدیم با زور نمی‌توان این پزشکان را به مناطق محروم فرستاد و در واقع یک سربازی اجباری برای آنها است که 10 تا 30 سال پزشکان را می‌فرستادیم و امروز باید بگوییم دیگر کافی است.

وی ادامه داد: یا بومی‌گزینی را باید انتخاب می‌کردیم یا در پرداخت‌ها رعایت انصاف را در نظر می‌گرفتیم در حالی که هیچ‌کدام را انجام ندادیم و بسیاری از این پزشکان با حقوق‌های دو میلیونی 8 ماه حقوق نگرفتند که در بسته حمایتی جدید از آنها حمایت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ظرف 5 سال آینده طرح‌های اجباری بی‌اثر شوند.

هاشمی با اشاره به هزینه هزار و 860 میلیارد تومانی که سال گذشته در حوزه دارو به دلیل افزایش نرخ ارز انجام گرفت گفت: با اینکه قیمت‌ها را به سال 91 برگرداندیم اما همچنان دارو گران است و بسیاری از مردم به زیر خط فقر می‌روند.این یک واقعیتی است که باید بپذیریم

وی گفت: در روزهای اخیر سفری که به استان ایلام داشتم مشاهده کردم که 50 درصد مردم آنجا تحت پوشش کمیته امداد هستند خودکشی در این استان بالاترین نرخ را دارد و به سرطان و جراحی‌های متعدد نیز مبتلا می‌شوند.

وی گفت: به همین دلیل بسته مهمی پیش‌بینی شده برای افرادی که زیر خط فقر می‌روند این افراد شناسایی و دستگیری خواهند شد البته این بسته‌های حمایتی به تدریج و هر 2، 3 هفته از سوی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث تعرفه‌ها گفت: تعرفه‌های درمانی قبل از عید مشخص شدند اما در بحث خصوصی اختلاف نظری وجود داشت و سازمان نظام پزشکی معتقد بود که در رشته‌ها عدالت ایجاد شود اما با این حال همه عقب‌ماندگی را در یک سال نمی‌توان پرداخت و طی 3 تا 4 سال می‌توان توافق کرد که به نقطه مشترکی برسیم.

وی افزود: اگر کتاب ارزش نسبی خدمات باعث تعادل در خدمات درمانی می‌شود را اجرایی کنیم مشکلات برطرف می‌شود البته اجرای این کتاب 6 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

وی گفت: اجرای آن زمان می‌برد اما اگر ظرف دو ماه آینده و تا پایان خرداد آن را جمع‌بندی کنیم قدم خوبی برای تعیین تعرفه‌ها متناسب با تورم خواهد شد و آنهایی که پا را خارج از خط می‌گذارند باید جواب دهند.

وی گفت: دوام ملت به اقتدار دولت است و نمی‌تواند در مقابل تخطی برخی از پزشکان سکوت کند به همین دلیل منابع را تأمین می‌کند و خطاکار باید پاسخگو باشد.

وی همچنین گفت: با حمایت دولت 63 درصد از اعتبار بیمه را افزایش دادیم و افزایش تعرفه به معنی گران شدن خدمات نیست بلکه افزایش حمایت بیمه‌ها را در پی دارد و به مردم فشاری نخواهد آمد.

وزیر بهداشت درباره ارتقای خدمات درمانی در بخش دولتی تأکید کرد و گفت: نباید مسیر را اشتباه برویم. درآمد مردم را می‌دانیم به همین دلیل باید واقعیت جامعه را بپذیریم و بخش دولتی را توانمند کنیم تا از این طریق جلوی مفسده‌ها گرفته شود.

هاشمی ادامه داد: جامعه پزشکی نزد مردم محترم است اما اگر مسیر به همین منوال طی شود چیزی باقی نمی‌ماند چراکه برای موجودیت فعلی از ذخیره اعتبارمان استفاده می‌کنیم.

وی گفت: نسل جوان جامعه پزشکی گاهی راه یک ساله را یک شبه می‌رود و با اینکه انگشت‌شمارند اما نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و اعتراف به اشتباه مقدمه اصلاح است. در زمینه جامعه پزشکی هم نباید مردم احساس کنند که جانبدارانه رفتار می‌کنیم.

هاشمی به عمل‌های غیرضروری نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع واقعیتی است که انجام می‌شود اما نیازی به آن نیست و راهنماهای بالینی هم وجود ندارد و بیشتر ویترینی است.

هاشمی گفت: اعتبارات انجمن‌های پزشکی به این نیست که حکمی به ناحق داده شود یا تعرفه‌ای خلاف میل باشد تا به میدان بیایند بلکه در سالم‌سازی جامعه پزشکی هم نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha