رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیل نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ از اول خرداد ماه در ۸۹۵ پایگاه سراسر کشور برگزار می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیل نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳ از اول خرداد ماه در ۸۹۵ پایگاه سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نشست مطبوعاتی نامدار عبدالهیان معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در محل ساختمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

نامدار عبدالهیان در سخنانی اظهار داشت: این سازمان به عنوان سازمان تخصصی خدمات ویژه‌ای را برای دانش‌آموزان استثنایی انجام می‌دهد و یکی از عمده فعالیت‌ها، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان است که از ابتدای خرداد ماه به مدت سه ماه در 895 پایگاه سنجش، 900 شهر منطقه و 20 هزار روستا و مناطق عشایری اجرا خواهد شد؛ این برنامه امسال با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه داد:‌ از سال 72 تا کنون 20 میلیون دانش‌آموز از لحاظ جسمی و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 رشد ۲۴۰ درصدی طرح سنجش سلامت جسمانی نوآموزان

 شناسنامه سلامت کلاس اولی‌ها الکترونیکی شد

عبدالهیان افزود: این طرح از نظر کمی نسبت به اولین سال برگزاری 240 درصد رشد داشته است و سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نوآموز مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: در 13 آیتم غربالگری صورت می‌گیرد که بزرگترین طرح غربالگری بوده و هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها و تشخیص به موقع برای نوآموزان است و شامل مرحله مقدماتی که شامل ارزیابی بینایی، دیدرنگ، شنوایی، گفتاری، ارزیابی آمادگی تحصیلی، اندازه‌گیری توده بدنی، وزن و قد، غربالگری اختلالات دهان و دندان و اوتیسم است و در مرحله بالینی و تخصصی در صورت ضرورت و بر حسب وضعیت نوآموز، جهت بررسی دقیق‌تر به نیروهای تخصصی برای انجام معاینات تخصصی لازم ارجاع می‌شود.

وی افزود: تفاوت فعالیت امسال با سال گذشته، این است که شناسنامه فیزیکی نداریم و شناسنامه سلامت به صورت الکترونیکی است که معاینات پزشکی توسط وزارت بهداشت در طول سال تحصیلی انجام می‌شود و آمادگی، تشخیص و بررسی سطح هوش نوآموزان نیز توسط آموزش و پرورش استثنایی صورت می‌گیرد و از اول خرداد ماه در 900 پایگاه در سراسر کشور عملیاتی می‌شود که چیزی بالغ بر 7 هزار پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در آن شرکت می‌کنند.

عبدالهیان در خصوص زمان نحوه اجرای این طرح یادآور شد از اول خرداد ماه نوآموزانی که 6 سال تمام دارند می‌توانند به نزدیکترین مدرسه خود مراجعه کنند و مدیر مدرسه نزدیکترین پایگاه را به آنها معرفی می‌کند.

 هزینه طرح سنجش برای هر نوآموز ۱۰ هزار تومان است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: پوشش این طرح در سال گذشته در بسیار از استان‌ها به 100 درصد رسیده بود و بر اساس اسناد بالادستی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان را در تمام کشور به 100 درصد برسانیم.

وی به بیماری اوتیسم اشاره کرد و گفت: نوآموزانی که مشکوک به بیماری اوتیسم هستند ابتدا از اولیای آنها در خصوص رفتار فرزندشان سؤال می‌شود و در صورت نیاز به آزمایش‌های تخصصی، 150 سؤال دیگر از والدین و دانش‌آموزان پرسیده می‌شود.

عبدالهیان افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و 270 هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کنند که حدود 15 درصد نسبت به پیش‌بینی برنامه پنجم بیشتر خواهد بود و در پایگاه‌های سنجش برای هر نوآموز مبلغ 10 هزار تومان دریافت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha