شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آمارها نشان می‌دهد 50 درصد از نوآموزان کلاس اولی پوسیدگی دندان داشتند و در بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد درصد چاقی نوآموزان نیز بیشتر شده است.

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آمارها نشان می‌دهد 50 درصد از نوآموزان کلاس اولی پوسیدگی دندان داشتند و در بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد درصد چاقی نوآموزان نیز بیشتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نامدار عبدالهیان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه نشست خبری در محل این سازمان به نتایج برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال 93ـ92 اشاره کرد و آماری را بیان کرد:‌  بر اساس آمار، نوآموزان با مشکل بینایی 2.6، دیدرنگ 1.0 شنوایی 1.5، مشکل گفتار 1.4، آمادگی تحصیلی 7.7، اوتیسم 0.01 و بیش از یک مشکل 1.7، نوآموزان را تشکیل می‌دادند.

وی یادآور شد: 80 درصد نوآموزانی که در 20 سال گذشته سابقه حضور در مهد کودک را داشته‌اند در پاسخ به تست‌های سنجش جواب بهتری دادند و این نشان می‌دهد اولیا باید به مقطع پیش‌دبستانی اهمیت بیشتری دهند و 50 درصد از نوآموزان نیز پوسیدگی دندان داشته که عدد بالایی است و وزارت بهداشت در این خصوص باید توجه بیشتری داشته باشد و در بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد درصد چاقی نوآموزان نیز بیشتر شده است.

وی، رابطه مستقیم بین تحصیلات والدین و بالاتر بودن نمره نوآموزان را از نتایج دیگر طرح سنجش دانست.

عبدالهیان گفت: 7 دهم درصد نوآموزانی که در سال گذشته مورد سنجش قرار گرفته‌اند، استثنایی تشخیص داده شده‌اند که برابر با 8 هزار و 750 نوآموز است که از این میزان ناشنوا 4 درصد، نابینا 6 درصد، کم‌توان ذهنی 4 دهم درصد، اوتیسم 4 صدم درصد، استثنایی با بیش از یک مشکل 3 دهم درصد و تلفیقی 4 صدم درصد بوده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سالیانه 30 تا 40 هزار دانش‌آموز دیرآموز تشخیص داده شده و به مدارس عادی فرستاده می‌شوند، گفت:‌ در سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای با تلفیقی فراگیر داشت و یک مدرسه پشتیبان نیز برای مدرسه آنها در نظر گرفته شد تا به دانش‌آموزان کمک شود و امسال نیز این کار به صورت جدی‌تر شروع شده و قرار است امتیازات بهتری برای معلمان در این خصوص در نظر گرفته شود.

عبدالهیان در خصوص ادامه تحصیل دانش‌آموزان دیرآموز در مدارس و خودداری آنها از ادامه تحصیل و همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با نهضت سوادآموزی اظهار داشت:‌ با نهضت سوادآموزی تفاهم نامه‌ای در هفته آینده امضاء می‌کنیم که اولین نمود و اثر این همکاری این است که پدربزرگ و مادربزرگ‌های دانش‌آموزانی که سواد ندارند در اختیار نهضت سوادآموزی قرار می‌دهیم و بخش دوم این تفاهم‌نامه نیز پرداختن به مشکلات دانش‌آموزان و ادامه تحصیل آنها خارج از سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی در خصوص ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی گفت:‌ امسال سطح‌بندی دانش‌آموزان انجام می‌شود تا دانش‌آموزانی که نیاز کامل برای جابجایی دارند در اولویت قرار گیرند و آنها را به خانه برسانیم و یا فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد به بالا که در اولویت قرار می‌گیرند و 50 درصد هزینه انتقال فرزندان شاهد توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته حمایت‌های بیشتری انجام خواهد شد.

عبدالهیان در خصوص بحث اشتغال دانش‌اموزان استثنایی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی متولی آموزش آنهاست و بحث کار مربوط به وزارت کار است اما برای این دانش‌آموزان آموزش مهارت‌های حرفه‌ای را جدی گرفته‌ایم و 20 هزار نفر از آنها در حال تحصیل مهارت‌های حرفه‌ای هستند.

وی در خصوص کمبود نیروی تخصصی انسانی اظهار داشت: ایران در خاورمیانه و منطقه بهترین رکورد را دارد و به ازای 4 دانش‌آموز استثنایی یک معلم داریم و با دانشگاه فرهنگیان صحبت شده‌ است تا چند واحد درسی در خصوص دانش‌آموزان استثنایی به معلمان و دانشجویان اختصاص شود و رشته کودکان استثنایی نیز در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha