اسکیزوفرنیا از جمله بیماری های شدید عصبی روانی است که حدود یک درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.

سلامت نیوز: اسکیزوفرنیا از جمله بیماری های شدید عصبی روانی است که حدود یک درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،احتمال ابتلا به این بیماری تقریبا در تمام طول عمر وجود دارد، اما شایع ترین سن ابتلا به آن 30-15 سالگی است.

مبتلایان به اسکیزوفرنیا غالبا نیازمند خدمات مستمر روانپزشکی است، به طوری که طبق آمار، نیمی از تخت ها ی بخش های روانپزشکی توسط این بیماران اشغال می شود.

درمان به موقع، موثر در بازگشت توانایی های روانی 

فعالیت های ذهنی و روانی در فرد مبتلا به اسکیزوفرنیا، دستخوش تغییر می شوند. در مرحله حاد بیماری، فرد فعالیت های هیجانی، رفتاری، فکری و عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد.

درمان به موقع همراه با حمایت های خانوادگی، عملکردهای روانی بیمار را حفظ کرده و در بازگشت توانایی های روانی او موثر است.

 اختلال در عملکرد یک سیستم، علت ابتلا به اسکیزوفرنیا

بیماری اسکیزوفرنیا به دنبال اختلال در عملکرد یک سیستم به وجود می آید.

در اسکیزوفرنیا، سیستمی که مختل می شود، دستگاه عصبی مرکزی و به ویژه مغز است.این اختلال در افراد مستعد و تحت تاثیر عوامل مختلف زیستی، روانی و اجتماعی رخ می دهد.

این بیماری در کسانی بیشتر دیده می شود که در بستگان درجه یک آنها یعنی برادر، خواهر، پدر و مادر، بیماری مشابه وجود داشته باشد، اما این به معنی ابتلای حتمی کسی که با فرد مبتلا رابطه خونی (نسبی) دارد نیست.

صدمات زایمانی مانند فشار بر سر، طولانی شدن مدت زایمان، کم خونی مغز نوزاد و اختلال تنفسی بعد از زایمان که مغز نوزاد را با کمبود اکسیژن مواجه می سازد، از جمله عوامل مهم در آسیب پذیری است.

همچنین ابتلای زن آبستن به برخی عفونت های ویروسی می تواند جنین وی را مستعد این بیماری کند. علاوه بر این تغذیه نامناسب در ماه های اول حاملگی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به اعصاب جنین وارد آورده و او را مستعد بیماری کند.

تسهیل بیماری با فشارهای روانی 

عواملی که پیش از این مطرح شد، فرد را مستعد بیماری می کند، اما فشارهای روانی، شروع بیماری را تسهیل می کند.

بر این اساس، ممکن است بیماری اسکیزوفرنیا در فردی که از نظر فعالیت مواد شیمیایی مغز دچار اختلال است و در مواجهه با فشارهای روانی، بروز کند.

برگزاری همایش انجمن احبا به مناسبت روز جهانی اسکیزوفرنیا

دوم مه مصادف با سوم خرداد، روز جهانی اسکیزوفرنیا است که در این روز تمام اعضای انجمن های اسکیزوفرنیا در سراسر جهان، گرد هم می آیند تا مردم را به افزایش آگاهی و دانش در مورد اسکیزوفرنیا و اختلالات روانپریشی تشویق نمایند.

در برگزاری این همایش ها همچنین تلاش می شود تا نگرش منفی مردم درمورد این بیماری کاهش یابد.

انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا (احبا) در ایران نیز که با چشم انداز کمک به شهروندان مبتلا به بیماری و بالا بردن سطح عملکرد و کیفیت زندگی بیماران در جهت عادی سازی زندگی با استفاده از خدمات توانبخشی شکل گرفت، با برگزاری همایش یکروزه، به این حرکت مثبت جهانی می پیوندد.

بر اساس دعوتنامه این انجمن، هموطنان گرامی، همکاران سلامت و روان، اعضای تیم پزشکی، مسوولین شهری و حمایت، مراقبین و خانواده های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا می توانند در این همایش که روز سه شنبه سوم خرداد ماه در سالن همایش های ستاد ساماندهی سازمان های مردم نهاد شورای شهر واقع در خیابان انقلاب، ایستگاه دروازه دولت، خیابان خاقانی، روبروی دانشگاه تربیت مدرس، پلاک 79 از ساعت 9 صبح الی 13 برگزار می شود، شرکت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha