دبیر ستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه از خردادماه امسال آغاز می‌شود.

سلامت نیوز: دبیر ستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه از خردادماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در نشست مطبوعاتی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، افزود: دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت جهادکشاورزی می‌توانند از خردادماه کار خود را در راستای احیای دریاچه ارومیه تحت مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه شروع کنند.

وی پیش‌بینی کرد، احیای دریاچه ارومیه 10 تا 12 سال طول بکشد.

کلانتری با بیان این که خشک شدن دریاچه ارومیه یک مساله ملی است، افزود: ما به دنبال آن هستیم که دریاچه ارومیه، الگویی برای نجات کشور از مصیبت بی‌آبی شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر 75 درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه، استفاده می‌شود و اگر بخواهیم 50 درصد آب حوضه دریاچه را صرفه‌جویی کنیم باید بر روی 5.3 میلیارد مترمکعب آب برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با اذعان به این که در حال حاضر بالای پنج میلیارد متر مکعب آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد گفت: عمده مصرف‌کنندگان این حجم آب، کشاورزان منطقه هستند.

کلانتری از وزارت جهادکشاورزی خواست با افزایش بهره‌وری آب در سطح مزرعه وظایف خود را به منظور نجات دریاچه ارومیه انجام دهد و اگر صلاح دید با کشاورزان در مورد تغییر الگوی کشت در منطقه ارومیه توافق کنند، هر چند که ما اعتقادی به دخالت بیشتر دولت در فعالیت‌های کشاورزان نداریم.

وی در مورد صرفه جویی آب کشاورزی نیز ابراز کرد: برای صرفه جویی، طبق قانون توزیع عادلانه آب، پول حق آبه به کشاوران منطقه ارومیه پرداخت می‌شود ضمن آن که به منظور بالا بردن بهره‌وری آب، دولت به کشاورزان وام پرداخت می‌کند، بنابراین در آمد قابل ملاحظه‌ای در راستای احیای دریاچه ارومیه نصیب کشاورزان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha