یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 111639

مرگ دسته جمعی ماهیان به‌لحاظ علمی قابل بررسی است مانند مرگ ‌10تن ماهی در سال 89 که در خوریات بندرعباس اتفاق افتاد.

چندگمانه درباره مرگ ماهیان در فشافویه

سلامت نیوز: مرگ دسته جمعی ماهیان به‌لحاظ علمی قابل بررسی است مانند مرگ ‌10تن ماهی در سال 89 که در خوریات بندرعباس اتفاق افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،. ماهیان پرورشی موجود در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر از گونه‌های کپورماهیان، آمورو ماهی آزاد گزارش شده‌اند که گونه‌هایی مقاوم ولی با درجه مقاومت متفاوت می‌باشند. حدود دومیلیون ماهی در این آبگیر 200 هکتاری از بین رفته‌اند که پرورش حدود 2000 قطعه ماهی از اینگونه‌ها در هر هکتار قابل‌قبول است اما حضور این تعداد ماهی در این آبگیر با اصول پرورشی و اخلاقی سازگار نیست.

همانطور که در خبرها آمده است فاضلاب شهرک واوان قبلا هم به این آبگیر 200 هکتاری وارد می‌شده اما با توجه به اینکه کپورماهیان از گونه‌های مقاوم می‌باشند ورود فاضلاب معمول و با شیوه گذشته که یکی از چهار ورودی اصلی این آبگیر بوده است نمی‌تواند عامل کشنده یکباره دومیلیون قطعه ماهی باشد.

این سوال به ذهن می‌رسد که چرا فاضلاب به این آبگیر وارد می‌شده هرچند به مقدار کم، در حالی‌که ماهیان آن پرورشی و به مصرف مردم می‌رسیده است. مواد سمی این فاضلاب‌ها وقتی به آب وارد می‌شوند در بدن بی‌مهرگان کفزی (بنتوزها) تجمع کرده و این بی‌مهرگان، غذای کپور معمولی هستند که پس از تجمع در بدن کپور، به چند برابر افزایش می‌یابد که این عمل را بزرگنمایی زیستی می‌نامند.

طبق تحقیقات انجام‌شده جیوه وارد‌شده به آبگیرها پس از تجمع در بدن بنتوزها، به حدود 4/2 برابر در بدن کپور معمولی می‌رسد. ورود فاضلاب و مواد سمی بر آب شرب منطقه از طریق نشت به چاه‌ها، آبزیان و دام‌ها که مورد مصرف مستقیم انسان قرار می‌گیرند، اثر نامطلوب می‌گذارد.

مرگ این ماهیان می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل مختلف باشد اما همواره عامل اصلی و کشنده‌ای وجود دارد. کاهش آب تازه و کمبود اکسیژن و فاضلاب معمول می‌توانند از عوامل ضعیف‌کننده ماهیان و مرگ تدریجی آنها باشند اما مرگ دسته‌جمعی و یکباره حدود دومیلیون ماهی از کوچک و بزرگ و گونه‌های مختلف با دامنه تحمل نابرابر نشان از ورود موادی سمی و خطرناک همراه با فاضلاب به این آبگیر است که خارج از توان همه‌ گونه‌ها و همه اندازه‌ها بوده است.اما از کجا و چرا؟ ماهیان تلف‌شده نیز باید به‌صورت مناسب دفن و با آهک پوشانده شوند که مورد مصرف موجودات دیگر قرار نگیرند. علاوه بر این، کارشناسان و گزارشگرانی مستقل نیاز است تا موضوع را با حضور در محل و آزمایشات، مورد بررسی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha