دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11165

گزارش اتفاقات ناگوار سال ۲۰۰۸ منتشر شد. بیماری ایدز محور گزارش سال ۲۰۰۸ است.

با وجود این‌که همه از ایدز می‌گویند، اما این بیماری هم‌چنان از مشکلات روز دنیاست. در جنوب آفریقا از هر ۵ نفر یکی آلوده به ویروس اچ.آی.وی است.
صلیب سرخ جهانی و هلال احمر، هر سال گزارشی در مورد رخدادهای ناگوار در سراسر جهان منتشر می‌کنند. بیماری ایدز، محور گزارش سال ۲۰۰۸ است. ابراهیم عثمان، رئیس صلیب سرخ جهانی مستقر در ژنو، انتخاب این بیماری به عنوان محور گزارش سال جاری را تصمیمی بجا می‌داند.
 
او می‌گوید: «با وجود این‌که همه‌جا صحبت از ایدز است، اما این بیماری هم‌چنان از مشکلات روز دنیا به شمار می‌رود. ایدز زندگی بخش قابل توجهی از انسان‌ها را در سراسر جهان، به‌ویژه آفریقا، تهدید می‌کند. ما این بیماری را محور گزارش سال ۲۰۰۸ قرار دادیم تا دید انسان‌ها را به آن عوض کنیم.»
 
ایدز در حال حاضر در جنوب آفریقا وضعیتی بحرانی ایجاد کرده است.به گزارش دویچه‌وله،  در این منطقه از هر ۵ نفر یکی به این بیماری مبتلا است. امید به زندگانی در برخی نواحی به نصف رسیده و ایدز به نخستین عامل مرگ‌ومیر تبدیل شده است.
 
 شعله شمعی در هجوم توفان
 
در مبارزه با ایدز در برخی کشورهای آفریقایی پیشرفت‌هایی هم دیده می‌شود. در کنیا به عنوان مثال نرخ رشد ابتلا به این بیماری، در طول ۱۶ سال گذشته نصف شده است. دولت کنیا معتقد است که به ۱۰ هزار کنیایی مبتلا به ایدز، می‌توان با دارو و درمان کمک کرد.  
 
البته بخش بزرگی از تلاش‌های دولت کنیا در مبارزه با ویروس HIV، به دلیل ناآرامی‌های سیاسی اخیر این کشور به هدر رفته است.
 
در پی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر سال ۲۰۰۷ در کنیا، موج وسیعی از خشونت و کشتار در این کشور به راه افتاد که در پی آن بسیاری خانه‌ها ویران شدند و کودکان فراوانی خانواده‌های خود را از دست دادند. وقتی مسکن خصوصی وجود ندارد، خبری از امنیت هم نخواهد بود.

جدیدترین گزارش جهانی "رویدادهای ناگوار" ، از فجایع طبیعی و نیز فجایع محصول دست بشر، به عنوان عاملی مؤثر در افزایش سرعت انتشار بیماری ایدز نام می‌برد. این گزارش هم‌چنین کنیا را نمونه‌ای بسیار خوب برای این ادعا معرفی می‌کند.
 
روسیه و اوکراین، پیشتازان اروپا
 
انتقال بیماری ایدز در اروپا در کشورهای روسیه و اوکراین از دیگر کشورها سریع‌تر است. بیش از ۷۰ درصد معتادان در این دو کشور آلوده به ویروس HIV هستند. آمارها در روسیه و اوکراین نشان می‌دهد که اقدامات پیش‌گیرنده به قشری که در حاشیه اجتماع قرار دارد، کمکی نمی‌کند. گزارش هم‌چنین می‌افزاید که ۲۰ درصد زنان خیابانی در سراسر دنیا مبتلا به ایدز هستند.
 
گزارش جهانی صلیب سرخ به کشورها توصیه می‌کند که برای مقابله با ایدز بیشتر و بهتر تلاش کنند؛ بهتر به این معنی که به سراغ افرادی بروند که به کمک نیاز دارند.

 

گزارش سالانه "وقایع ناگوار"، در کنار ایدز به دیگر رخدادها نیز پرداخته است.

بنا بر این گزارش، تعداد رویدادهای ناگوار روی هم رفته نسبت به سال گذشته کاهش داشته است؛ ۴۰۰ در مقابل ۴۲۰. کاهش تعداد کشته‌شدگان در حوادث نیز در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اما تعداد افرادی که در اثر گردباد، سیل و زلزله کشته شده‌اند، رشد چشم‌گیر ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha