عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: مافیای مواد مخدر برای ترویج اعتیاد حتی به صورت رایگان مواد مخدر بین جوانان توزیع می‌کند، داروهای خطرناک ماهواره ای نیز بدون نظارت موثر همچنان رواج دارد.

نظارتی بر شبکه‌های توزیع داروهای ماهواره‌ای نیست/ مافیا، مواد مخدر رایگان بین جوانان توزیع  می‌کند

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: مافیای مواد مخدر برای ترویج اعتیاد حتی به صورت رایگان مواد مخدر بین جوانان توزیع می‌کند، داروهای خطرناک ماهواره ای نیز بدون نظارت موثر همچنان رواج دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیامک مره‌صدق با بیان اینکه متأسفانه ما با یک مسئله چند وجهی روبرو هستیم، گفت: تعداد قابل توجهی دارو و مواد کمک‌دارویی غیر مجاز در کشور ما وجود دارد و توسط شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز هم تبلیغ می‌شود اما نه کنترلی روی این شبکه‌ها وجود دارد و نه کنترل دقیقی بر توزیع‌کنندگان این داروها. ضمن آنکه این داروها به صورت قانونی هم وارد کشور نمی‌شود که در گمرک روی آن نظارت داشت.

وی افزود: یک پیشنهادی که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دادم این بود که ورود این مواد به کل ممنوع و غیرقانونی اعلام شود. در بین این داروها تعداد مواد ترکیبی و تقویتی که واقعاً مفید باشند به تعداد انگشتان یک دست است.

وی گفت: این داروها باید توسط تیم پزشکی خاص که در مورد داروهای مکمل آگاهی علمی دارند تجویز شود. ضمن آنکه برای افراد عادی توصیه نمی‌شود. فقط قهرمانان ورزشی به صورت کنترل شده و دقیق از این مکمل‌ها استفاده کنند تا زیان کمتری ‌بینند.

مره صدق ادامه داد: اگر تحقیقی کرده و آمار بگیریم مشخص می‌شود که این داروها نه تنها مفید نیستند بلکه در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم داروهای غیرمضری هستند.

وی ادامه داد: این مکمل‌ها قیمت بالایی هم دارند و بدون اتفاق فیزیولوژیک ورزشی، یکسری علائم ظاهری در فرد ورزشکار به وجود می‌آورد. حتی مربیان بدنسازی تیم‌های ملی عضلات بزرگی که به واسطه مصرف این داروها دیده می‌شود، را ندارند. وقتی یک جوانی پس از شش ماه بدنسازی، اندامی پیدا می‌کند که یک مربی ندارد، نشانه مصنوعی بودن این روش است.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اقدام دیگری که مدت کوتاهی انجام شد و خیلی موثر بود، قطع تمام شماره‌هایی که به عنوان شماره همراه در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شدند، بود.

وی افزود: در آن زمان این اقدام بدون فوت وقت صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر این اقدام به کندی ‌پیش می‌رود. باید بین وزارت بهداشت، گمرک، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و اداره مخابرات هماهنگی شود که این شماره‌ها بلافاصله قطع شوند زیرا این شماره‌ها در بسیاری از موارد غیرقابل پیگیری هستند.

وی گفت: مثلاً در ردیابی چند تبلیغ ماهواره‌ای به این رسیدند که 20 شماره به اسم یک خانم 85 ساله است که در روستا زندگی می‌کرده که یکسری افراد سودجو از مدارک این خانم سوء استفاده کرده‌اند. بنابراین به جز قطع این شماره‌ها راهی برای پیگرد وجود ندارد. به سبب اینکه توزیع کننده عمده وارد بحث توزیع تلفنی نمی‌شود و اگر کسی دستگیر شود عمدتاً خرده‌فروشان هستند.

مره‌صدق بیان داشت: شاید لازم باشد در شکل مبارزه با موادمخدر تجدید نظر کنیم. مسئله کنترل مرزها بسیار مهم است.

مره صدق اضافه کرد: تعداد قابل توجهی از جوانان و پرسنل نیروی انتظامی ما شهید می‌شوند تا جلوی ترانزیت موادمخدر به اروپا را بگیرند ولی در تعجبم چرا غرب گاهی اوقات به جای آنکه از کشورمان تشکر کند که شهید می‌دهیم تا موادمخدر در دسترس جوان اروپایی موادمخدر نباشد به ما ایراد هم می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما باید مرزها را کنترل کنیم. زیرا می‌دانیم که بعضی از باندها و قاچاقچیان موادمخدر حاضرند موادمخدر را به رایگان در ایران توزیع کنند تا تعداد معتادان ایران افزایش پیدا کند و با اینکار نه تنها به فرهنگ ایراد لطمه می‌زنند، بلکه افراد مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. وقتی تعداد معتادان زیاد شود تعداد افرادی که درگیر موادمخدر می‌شوند هم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه باید دنبال راه‌حل‌های جدید برای مبارزه با موادمخدر باشیم، گفت: شاید اگر در مرز افغانستان و محل ترانزیت موادمخدر به اروپا نبودیم، من به شخصه طرفدار راه‌حل سوئیسی و هلندی بودم.

وی گفت: دولت در این کشورها توزیع موادمخدر را به دست خود ‌گرفته و خودشان به معتادان موادمخدر می‌دهند. در این میان سود قاچاقچی از بین می‌رود و دیگر به دنبال پیدا کردن مشتری و بازارجدید نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌اما چون شرایط کشور ما به گونه‌ای است که سوداگران مرگ به سود خود در ایران نگاه نمی‌کنند، راه‌حل این دو کشور اروپایی حداقل تا امنیت 100درصد مرزهایمان به تنهایی مناسب کشور ما نیست.

وی گفت:  ایران در منطقه آسیب‌پذیری واقع شده و کشت موادمخدر در افغانستان بعد از هجوم ناتو چند برابر شده است، مبارزه با موادمخدر مشکل‌ساز شده است. طالبان هزینه تجهیزات خود را از کشت موادمخدر به دست می‌آورد، بقیه نیروها و گروه‌ها درافغانستان به کاشت موادمخدر روی آورده‌اند و نیروهای ناتو چشمان خود را بر این مسئله بسته‌‌اند. بنابراین اول باید بسیج جهانی در حمایت از خودمان راه بیندازیم و به دنیا تفهیم کنیم که ما با موادمخدر مبارزه می‌کنیم برای اینکه بقیه دنیا آلوده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha