یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 111675

یک متخصص فیزیوتراپی و طب ورزشی عنوان کرد: بر اساس نتایج برخی مطالعات، ورزش می‌تواند موجب تأخیر در پیشرفت بیماری‌های مزمن انسدادی ریه شود.

سلامت نیوز: یک متخصص فیزیوتراپی و طب ورزشی عنوان کرد: بر اساس نتایج برخی مطالعات، ورزش می‌تواند موجب تأخیر در پیشرفت بیماری‌های مزمن انسدادی ریه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر آذر معزی اظهار کرد: امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، بسیاری از این بیماری‌ها روند مزمنی داشته و برای سال‌های متمادی کیفیت زندگی و نحوه انجام فعالیت‌های روزمره این بیماران را دچار اختلال می‌کند.

وی افزود: بیماری‌های مزمن انسدادی ریه ( COPD) در زمره بیماری‌های شایع تنفسی بوده که عده کثیری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. ویژگی اصلی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه تنگی پیشروندۀ مجاری هوایی است بدین معنی که به تدریج سبب اشکال در تنفس فرد می شود، برونشیت مزمن (التهاب مزمن راه های تنفسی) و آمفیزم (بیماری‌ مزمن‌ تنفسی‌ که‌ طی‌ آن‌ کیسه‌های‌ هوایی‌ در ریه‌ بیش‌ از اندازه‌ گشاد می‌شوند ) از شایع‌ترین بیماری‌های این گروه هستند.

وی با بیان این که علایم متداول برونشیت مزمن، سرفه و خلط به مدت 3 ماه در 2 سال متوالی است، گفت: اما در آمفیزم بافت ریه دچار تخریب و کیسه‌های‌ هوایی‌ در ریه‌ بیش‌ از اندازه‌ گشاد شده و دیوارۀ آنها، قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. از بین رفتن خاصیت ارتجاعی مجاری هوایی در این بیماری، منجر به کلاپس یا روی هم خوابیدن مجاری مزبور و در نهایت محدودیت در جریان یافتن هوا شده و به نوعی گیر افتادگی هوا در شش‌ها رخ می دهد. هم چنین با پیشرفت این بیماری دیواره‌های کیسه‌های‌ هوایی‌ از بین رفته واز اتصال چند کیسه‌ هوایی‌ یک حفره بزرگ در ریه به وجود می‌آید.

معزی، علائم شایع بیماری آمفیزم را شامل تنگی نفس، سرفه و کاهش تحمل فعالیت‌های بدنی عنوان کرد و افزود: اغلب آمفیزم و برونشیت مزمن (التهاب مزمن نایژک‌ها) همراه با هم بوده و با همدیگر منجر به اختلالی می‌شوند که اصطلاحاً بیماری مزمن انسداد ریوی نامیده می‌شوند.

وی درباره عوارض این بیماری گفت: در آمفیزم فرد به علت سختی در نفس کشیدن در حین کارهای جسمانی یا فعالیت‌های بدنی شدید به پزشک مراجعه می‌کند. گاه حتی یک پیاده روی کوتاه نیز منجر به بروز تنگی نفس در این بیماران می‌شود. بدین جهت اغلب این بیماران از انجام فعالیت‌های فیزیکی اجتناب می‌نمایند. متاسفانه این نکته ای است که اغلب توسط بیماران و پزشکان مورد اغماض و چشم پوشی قرار می گیرد. خودداری از فعالیت های بدنی کیفیت زندگی و نحوه انجام امور روزمره را در این بیماران متاثر می‌نماید و به مرور زمان و با پیشرفت بیماری، معلولیت‌های جسمانی نیز به علائم بیماری‌های ریوی افزوده می شود.

این متخصص فیزیوتراپی، افزود: عدم تحرک بیماران مزبور در طولانی مدت باعث بروز ضعف شدید بدنی، تحلیل رفتن بافت‌های عضلانی، خستگی‌های مزمن، دردهای استخوانی - مفصلی، تخریب غضروف‌های مفصلی، پوکی استخوان و در نتیجه بروز شکستگی‌های استخوانی، اختلات قلبی، اختلالات عروقی و ایجاد لخته در وریدها، تشدید کاهش ظرفیت‌های ریوی، افسردگی، کاهش ظرفیت‌های فیزیکی، عدم تحمل حرکات، وابستگی به اطرافیان و در نتیجه معلولیت‌های شدید می‌گردد.

بروز معلولیت جسمانی روند بیماری مزمن تنفسی را تشدید کرده و مراقبت از بیماران را در منزل دشوار می نماید. علاوه بر عوارض فوق بروز عفونت‌ها را نیز در این بیماران نباید از خاطر برد.

وی تمرینات ورزشی مناسب را بهترین شیوه جهت پیشگیری از معلولیت و ارتقاء وضعیت جسمانی – روانی و بهبود کیفیت زندگی این بیماران دانست و توصیه کرد: فعالیت فیزیکی و ورزش می تواند نقش بسیار مهمی در زندگی و بهبود وضعیت بالینی این بیماران داشته باشد و احساس خوبی از حفظ سلامتی را در آنها ایجاد کند. نتایج برخی مطالعات نشان داده است که ورزش می تواند، موجب تأخیر در پیشرفت این بیماری‌های مزمن انسدادی ریه شود.

برنامه‌های ورزشی برای بیماران برونشیت مزمن و آمفیزم

این متخصص فیزیوتراپی در ادامه تاکید کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه ابتدا توسط یک متخصص پزشکی ورزشی معاینه شده تا شیوه صحیح نفس کشیدن و افزایش ظرفیت تنفسی را به او بیاموزد. برای این کار ابتدا باید به بیمار آموزش داده شود که با لب‌های بسته تنفس را تمرین کند و سپس بازدم عمیق و فعال انجام دهد. هم چنین بیمار باید شیوه حبس کردن نفس و افزایش ظرفیت تنفسی را یاد بگیرد. این تکنیک سبب می‌شود تا عضله دیافراگم و سایر عضلات فرعی تنفس تقویت شوند. وقتی که این بازتوانی تنفسی به حد قابل قبولی رسید، یک برنامه ورزشی مناسب می تواند، ظرفیت تنفسی و سلامت عمومی بیمار را بهبود ببخشد، ولی این اقدامات حتما باید زیر نظر متخصص پزشکی ورزشی انجام شود.

وی گفت: امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته جهان، مراکز تخصصی برای انجام تمرینات خاص ورزشی بیماران مبتلا به COPD به وجود آمده که در آن مراکز ورزش‌های مناسب با شرایط بیماران COPD که کمترین فشارممکن را به سیستم تنفسی وارد می‌نماید تحت نظر متخصصین پزشکی ورزشی برای بیماران مبتلا انجام می‌گیرد.

وی گفت: نتایج مطالعات نشان داده است بیماران COPD پس از انجام چند هفته ورزش درمانی بهبودی چشمگیری را در وضعیت جسمانی و روانی خود مشاهده کرده و کیفیت زندگی آنان ارتقاء شایانی پیدا می‌کند. ورزش تنگی نفس را در بیماران کاهش داده و عضلات تنفسی و عضله قلب را در حالت طبیعی حفظ می‌کند که این امر نیاز بیمار به اکسیژن را کاهش می دهد. هم چنین ورزش قدرت و تحمل عضلات بدن را بهبود بخشیده و بیمار با راحتی و سهولت بیشتری می تواند فعالیت‌های روزانه خود را بدون کمک گرفتن از اطرافیان انجام دهد.

وی در پایان افزود: در راستای ارتقای سطح سلامتی بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه (برونشیت مزمن و آمفیزم) کلینیک پزشکی ورزشی مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم (ص) برنامه‌های اختصاصی و جدیدی ورزش درمانی برای بیماران COPD را در یک محیط کاملاً کنترل شده و تحت نظارت متخصص پزشکی ورزشی به صورت رایگان برای مدت محدودی ارائه می دهد. بیماران می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با شماره تلفن‌های 88478823 و یا 09303022383 تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha