مسوول شورای عالی داروخانه‌ها نظارت و بازرسی از داروخانه‌ها را برعهده معاونت‌های دارویی دانشگاه‌ها دانست و با انتقاد از برخی اقدامات این بازرسان گفت: ازآنجا كه به علت امكانات محدود دانشگاه‌ها، در امر بازرسی از بازرسان جوان و كم تجربه استفاده می‌شود، این بازرسی كارایی لازم را نخواهد داشت.

دكتر مژدهی آذر، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه بازرسی و نظارت برعملكرد داروخانه‌ها برعهده معاونت‌های دارویی دانشگاه‌هاست گفت: از طرف دیگر سازمان‌های بیمه‌ای از جمله سازمان بیمه خدمات درمانی كارمندان دولت، سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح و سازمان خدمات درمانی تامین اجتماعی نیز برای اطلاع از نحوه سرویس‌دهی داروخانه‌ها به بیمه شدگان اقداماتی را برای بازرسی از داروخانه‌ها انجام می‌دهند.

وی افزود: به طور كلی هم سازمان‌های بیمه‌ای و هم دانشگاه‌ها نسبت به بازرسی و نظارت برعملكرد داروخانه‌ها اقدام می‌كنند. گاهی هم بازرسان ویژه از وزارتخانه نسبت به این امر وارد عمل می‌شوند. فعالیت این بازرسان طی یكی دو ماه گذشته منجر به این شد كه برخی از داروخانه‌ها به دلیل داشتن داروهای خارج از شبكه جریمه و به دادگاه ارجاع شوند.

دكتر مژدهی آذر با بیان این كه در حال حاضر بازرسان ویژه وزارتی تنها بر عملكرد داروخانه‌ها نظارت می‌كنند؛ در توضیح داروهای خارج از شبكه به ایسنا گفت: فروش برخی از اقلام دارویی مانند داروهای سقط جنین برای همیشه ممنوع است. همچنین گروهی از داروها در سطح جهان مصرف می‌شود اما در ایران به دلیل نداشتن مجوز ورود و فعال نبودن نمایندگی آن در ایران، ممنوع است. بنابراین وزارت بهداشت این موارد را غیرقانونی اعلام كرده و داروخانه‌ها اجازه فروش آن را ندارند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با بیان این كه بازرسی از داروخانه‌ها نیاز به زمان و وقت معینی ندارد، افزود: هر دانشگاهی می‌تواند بر اساس امكانات و نیروهای خود در هر زمانی نسبت به بازرسی از داروخانه‌ها اقدام كند. بازرسی اگر بیش از حد و در فاصله زمانی كوتاه انجام شود، اتلاف منابع و هزینه را به دنبال دارد. از طرف دیگر، وقفه‌های طولانی بازرسی‌ها هم كارایی لازم را نخواهد داشت. به طور كلی خود دانشگا‌ه‌ها نسبت به نحوه و چگونگی بازرسی تصمیم می‌گیرند.


بازرسی از داروخانه‌ها صرفا مچ‌گیری نیست و باید جنبه ارشادی داشته باشد


اطلاعات بازرس باید از بازرسی‌شونده بیشتر باشد

وی با بیان این كه به دلیل كمبود امكانات دانشگاه‌ها بازرسی‌های انجام شده از داروخانه‌ها كارایی لازم را ندارد، گفت: از آنجا كه در امر بازرسی از نیروهای جوان و كم تجربه استفاده می‌شود، مفهوم بازرسی ارزش و اهمیت خود را از دست می‌دهد. بازرسی صرفا مچ‌گیری نیست و باید جنبه ارشادی داشته باشد. به این ترتیب بازرس با مشاهده مواردی از تخلف باید به منظور رفع آن بازرسی‌شونده را راهنمایی كند.

مسوول شورای عالی داروخانه‌ها افزود: اطلاعات بازرس باید از بازرسی‌شونده به مراتب بیشتر باشد؛ این در حالی است كه در حال حاضر این طور نیست. گاهی مشاهده می‌شود این بازرسان از قدرت قانونی خود استفاده كرده و به بازرسی مكان‌هایی می‌پردازند كه در حوزه اختیارات آنها نیست و بازرسی از این مكان‌ها به حكم قاضی نیاز دارد. همچنین گاهی مشاهده می‌شود این بازرسان با اعمال و رفتار خود باعث رنجش بازرسی‌شونده می‌شوند.


بازرس باید به مسایل قانونی كشور، شرعی، انسانی و حتی مذهبی آگاهی كافی داشته باشد


به كار گیری نیروهای جوان و كم تجربه برای امر بازرسی به جز ایجاد اختلال نتیجه دیگری نخواهد داشت

وی ادامه داد: بازرس باید نسبت به مسایل قانونی كشور، شرعی، انسانی، و حتی مذهبی آگاهی كافی داشته باشد. ارجاع و هجوم افراد به دادگاه‌ها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. بنابراین به كار گرفتن نیروهای جوان و كم تجربه كه تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند برای امر بازرسی، به جز ایجاد اختلال نتیجه دیگری نخواهد داشت.

دكتر مژدهی‌آذر با اشاره به این كه در حال حاضر صحبت‌ها بر این است تا بازرسی از داروخانه‌ها به انجمن داروسازان واگذار شود، تصریح كرد: واگذار كردن بازرسی یك صنف به خود آن صنف بسیار مثمرثمر خواهد بود؛ چرا كه صنف از افراد شایسته و با تجربه در كنار جوان‌ها استفاده كرده و در نهایت مردم و بیماران از خدمات بهتری برخوردار خواهند شد.

مسوول شورای عالی داروخانه‌ها افزود: این اقدام در راستای كوچك كردن دولت و وزارت بهداشت و واگذار كردن كار مردم به خود مردم انجام می‌شود. در حال حاضر مسایل و هزینه‌های این اقدام بوسیله انجمن داروسازان و دانشگاه‌ها بررسی می‌شود. از آنجا كه داروخانه‌ مكانی است كه زندگی و سلامت مردم در آنجا به دست می‌آید و بازرسی هم امر مهمی است كه امروزه بی‌اهمیت جلوه می‌كند، امیدواریم واگذاری بازرسی داروخانه‌ها به انجمن داروسازان به شكل مناسبی پایه‌گذاری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha